Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskinemarkedsføring

 Sådan virker en søgemaskine

Lad os bare erkende det med det samme, kun søgemaskinerne ved helt sikkert hvordan de virker og de virker alle forskelligt, så denne artikel kan i virkeligheden umuligt ramme helt rigtigt. Det den kan er, at forklare nogle principper for hvordan algoritmerne kan virke og dermed forhåbentligt give en dybere forståelse for nogle af begreberne. Denne forståelse vil være meget brugbar i forhold til optimering til søgemaskinerne.

Tekst indeksering.

Alle søgemaskiner er nødt til at foretage en eller anden form for tekst indeksering, for at vide noget om hvad de indekserede web sites handler om, således at de kan præsenterer dem når du søger på et eller andet emne. Selvom man ikke præcist kan sige hvordan den enkelte søgemaskine gør det , så kunne Tekst indeksering i princippet virker således at søgemaskinen indlæser hele web sitets tekstindhold og efterbehandler dette for at kunne opstille en liste med relevante indholdsord for hver enkelt side. Man kunne f.eks. opstille reglerne for selve behandlingen således

 

1. Smid alle kendeord, forholdsord, og bindeord væk.
2. Smid alle Almindelige verber (ved, se, gøre, være, have) væk.
3. Smid alle stedord væk.
4. Smid alle almindelige tillægsord (stor, sen, høj) væk.
5. Smid alle fylde ord (derfor, alligevel, imidlertid) væk.
6. Smid alle ord der forekommer I alle (de fleste) dokumenter væk.
7. Smid alle ord der kun forekommer en gang eller/og kun I et dokument væk.

De tilbageværende ord er indholdsordene.

META Indeksering

De første søgemaskiner var såkaldte META søgemaskiner. Det foregik ved at sidens forfatter opgav de emneord, som han/hun mente var relevante for artiklen. Denne metode har en række åbenlyse fordele og ulemper, der gør at de rene meta søgemaskiner faktisk kun i dag bruges i lukkede videnskabelige søgedatabaser, hvor man kan regne med at forfatteren dels ved hvilke meta søgeord der er relevante for hans artikel og at forfatteren ingen intention har for at mærke sin artikel med ikke relevante søgeord. I den virkelige verden er der ingen rene meta søgemaskiner tilbage og de seriøse søgemaskiner anvender normalt kun meta til beskrivelses delen af den enkelte side og meget lidt til placeringen.

Den virkelige verden.

Det man skal holde sig for øjet er, at søgemaskinerne ønsker at leverer de mest relevante søgeresultater for brugeren på de søgeord eller sætninger denne søger med. Dette betyder at søgemaskinerne blander så mange relevante faktorer ind i liningen som muligt for at kunne leverer så relevante søgninger som muligt, det betyder også at de hele tiden ændre eller optimerer deres algoritme, efterhånden som uhensigtsmæssighederne. Der arbejdes frem mod den ideelle søgemaskine

Den ideelle søgemaskine.

Selvom vi godt ved at begrebet "den ideelle søgemaskine" er utopi i en dynamisk verden, så kan det være hensigtsmæssigt i vores søgen efter forståelse af hvad det er søgemaskinerne ønsker og hvodan de virker, at kunne opstille en række principper for en sådan utopisk maskine

Scope:
Den ideelle søgemaskine er I stand til at indeksere alt på nettet, alle formater, alle filer i enhver form
Speed: Resultatet kommer med det samme
Currency: Alle informationer er altid up-to-date, eller kan opstilles i rækkefølge efter "currency" hvis vi ønsker at se en udvikling
Recall: Vi er I stand til at finde og genfinde alle relevante dokumenter Ingen falske negativer
Precision: Der er ingen ikke relevante dokumenter i resultater. Ingen falske positiver
Ranking: De mest relevante resultater præsenteres først, de mindst relevante til sidst.

Problemet er mennesket.

Kunstig intelligens findes sikkert i en eller anden form, men menneskets uforudsigelighed, forskellighed og menneskets individualitet bliver svær at genskabe i en algoritme, der, for at virke ideelt, vil skulle kunne tilpasse sig og forudsige, lige netop det menneske der netop nu foretager søgningen for at kunne leverer det der er relevant for netop dette menneske. Det bliver svært.

Semantik er et skridt på vejen

Problemet er at at du, for at finde dækkende informationer om et emne, faktisk skal vide en del om dette emne og foretage en del søgninger for at kunne dække hele emnet. Lad os f.eks. sige at du til en opgave søger informationer om ”Fransk impressionisme”, som du intet ved om i forvejen. Så vil søgemaskinerne i meget stor udstrækning give dig resultater hvor ordene Fransk og impressionisme forekommer. Hvis nu søgemaskinen var vidende, så ville den også give dig resultater det med ordene Claude Monet, Renoir, sider fra museet i Giverny, eller Salon des Refusés.
Hvis du søger på  ”Fransk impressionisme”, så vil du sandsynligvis finde ud af at de ovennævnte ord også er relevante og selv foretage søgninger på dem. En semantisk søgemaskine vil kende den semantiske sammenhæng mellem de nævnte ord, og præsenterer resultater inden for det område af sider.


Semantik er en del af søgemaskinerne i dag, foretag f.eks. ensøgning på ~inkjet i google, så vil du se at ordene epson og hp er semantisk forbundet til inkjet. Det er pt. stadig nødvendigt at bruge ~ for at søge semantisk, men der arbejdes på at tilføje det semantiske element til standard søgningerne.
 

Læs mere om Søgemaskinemarkedsføring.

Søgemaskinemarkedsføring - Køb kvalificeret omtale og trafik med Semoblog
Søgemaskinemarkedsføring - Via billedesøgning

Søgemaskinemarkedsføring - Sådan virker søgemaskinerne

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Søgemaskinemarkedsføring sådan virker en søgemaskine Søgemaskinemarkedsføring sådan virker en søgemaskine Søgemaskinemarkedsføring sådan virker en søgemaskine Søgemaskinemarkedsføring sådan virker en søgemaskine Søgemaskinemarkedsføring sådan virker en søgemaskine