Søgemaskinemarkedsføring
Sådan
virker en søgemaskine
Lad os bare erkende det med det samme, kun
søgemaskinerne ved helt sikkert hvordan de virker og de virker
alle forskelligt, så denne artikel kan i virkeligheden umuligt
ramme helt rigtigt. Det den kan er, at forklare nogle principper
for hvordan algoritmerne kan virke og dermed forhåbentligt give
en dybere forståelse for nogle af begreberne. Denne forståelse
vil være meget brugbar i forhold til optimering til
søgemaskinerne.
Tekst indeksering.
Alle søgemaskiner er nødt til at foretage en eller
anden form for tekst indeksering, for at vide noget om hvad de
indekserede web sites handler om, således at de kan præsenterer dem
når du søger på et eller andet emne. Selvom man ikke præcist kan
sige hvordan den enkelte søgemaskine gør det , så kunne Tekst
indeksering i princippet virker således at søgemaskinen indlæser
hele web sitets tekstindhold og efterbehandler dette for at kunne
opstille en liste med relevante indholdsord for hver enkelt side.
Man kunne f.eks. opstille reglerne for selve behandlingen således
1. Smid alle kendeord, forholdsord, og bindeord væk.
2. Smid alle Almindelige verber (ved, se, gøre, være, have) væk.
3. Smid alle stedord væk.
4. Smid alle almindelige tillægsord (stor, sen, høj) væk.
5. Smid alle fylde ord (derfor, alligevel, imidlertid) væk.
6. Smid alle ord der forekommer I alle (de fleste) dokumenter væk.
7. Smid alle ord der kun forekommer en gang eller/og kun I et dokument væk.
De tilbageværende ord er indholdsordene.
META Indeksering
De første søgemaskiner var såkaldte META
søgemaskiner. Det foregik ved at sidens forfatter opgav de emneord,
som han/hun mente var relevante for artiklen. Denne metode har en
række åbenlyse fordele og ulemper, der gør at de rene meta
søgemaskiner faktisk kun i dag bruges i lukkede videnskabelige
søgedatabaser, hvor man kan regne med at forfatteren dels ved hvilke
meta søgeord der er relevante for hans artikel og at forfatteren
ingen intention har for at mærke sin artikel med ikke relevante
søgeord. I den virkelige verden er der ingen rene meta søgemaskiner
tilbage og de seriøse søgemaskiner anvender normalt kun meta til
beskrivelses delen af den enkelte side og meget lidt til
placeringen.
Den virkelige verden.
Det man skal holde sig for øjet er, at
søgemaskinerne ønsker at leverer de mest relevante søgeresultater
for brugeren på de søgeord eller sætninger denne søger med. Dette
betyder at søgemaskinerne blander så mange relevante faktorer ind i
liningen som muligt for at kunne leverer så relevante søgninger som
muligt, det betyder også at de hele tiden ændre eller optimerer
deres algoritme, efterhånden som uhensigtsmæssighederne. Der
arbejdes frem mod den ideelle søgemaskine
Den ideelle søgemaskine.
Selvom vi godt ved at begrebet "den ideelle
søgemaskine" er utopi i en dynamisk verden, så kan det være
hensigtsmæssigt i vores søgen efter forståelse af hvad det er
søgemaskinerne ønsker og hvodan de virker, at kunne opstille en
række principper for en sådan utopisk maskine
Scope: Den ideelle søgemaskine er I stand til at indeksere
alt på nettet, alle formater, alle filer i enhver form
Speed: Resultatet kommer med
det samme
Currency: Alle informationer
er altid up-to-date, eller kan opstilles i rækkefølge efter "currency"
hvis vi ønsker at se en udvikling
Recall: Vi er I stand til at
finde og genfinde alle relevante dokumenter Ingen falske negativer
Precision: Der er ingen ikke
relevante dokumenter i resultater. Ingen falske positiver
Ranking: De mest relevante
resultater præsenteres først, de mindst relevante til sidst.
Problemet er mennesket.
Kunstig intelligens findes sikkert i en eller
anden form, men menneskets uforudsigelighed, forskellighed og
menneskets individualitet bliver svær at genskabe i en algoritme,
der, for at virke ideelt, vil skulle kunne tilpasse sig og
forudsige, lige netop det menneske der netop nu foretager søgningen
for at kunne leverer det der er relevant for netop dette menneske.
Det bliver svært.
Semantik
er et skridt på vejen
Problemet er at at du, for at finde dækkende
informationer om et emne, faktisk skal vide en del om dette emne og
foretage en del søgninger for at kunne dække hele emnet. Lad os
f.eks. sige at du til en opgave søger informationer om ”Fransk
impressionisme”, som du intet ved om i forvejen. Så vil
søgemaskinerne i meget stor udstrækning give dig resultater hvor
ordene Fransk og impressionisme forekommer. Hvis nu søgemaskinen var
vidende, så ville den også give dig resultater det med ordene Claude
Monet, Renoir, sider fra museet i Giverny, eller Salon des Refusés.
Hvis du søger på ”Fransk impressionisme”, så vil du sandsynligvis
finde ud af at de ovennævnte ord også er relevante og selv foretage
søgninger på dem. En semantisk søgemaskine vil kende den semantiske
sammenhæng mellem de nævnte ord, og præsenterer resultater inden for
det område af sider.
Semantik er en del af søgemaskinerne i dag, foretag f.eks. ensøgning
på ~inkjet i google, så vil du se at ordene epson og hp er semantisk
forbundet til inkjet. Det er pt. stadig nødvendigt at bruge ~ for at
søge semantisk, men der arbejdes på at tilføje det semantiske
element til standard søgningerne.
Læs mere om Søgemaskinemarkedsføring.
Søgemaskinemarkedsføring - Køb
kvalificeret omtale og trafik med Semoblog
Søgemaskinemarkedsføring - Via billedesøgning
Søgemaskinemarkedsføring - Sådan virker søgemaskinerne Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|
|