Søgemaskineoptimering
Frequently Asked Questions
Hvordan får jeg min hjemmeside bedre placeret i søgemaskinerne.
Hvordan tilmelder jeg min hjemmeside til f.eks. Google.
Min side er ikke optaget i google. Hvorfor ikke?
Hvad er Google PageRank?
Hvordan skal jeg indsætte Meta tags på mine sider.
Hvordan ser jeg hvem der besøger min hjemmeside.
Hvad skal man gøre for at få flere besøgende.
Søgemaskineoptimering af et rent flashsite
Hvad gør jeg i forhold til
søgemaskinerne, når jeg skal redesigne eller markant ændre mit site.
Hvordan måler google min 'placering'
Q. Hvordan får
jeg min hjemmeside bedre placeret i søgemaskinerne.
A.
Du er i hvert tilfælde startet et af de rigtige
steder. Hvis du starter med at læse denne FAQ samt de artikler der
er linket til, så vil du være rigtig godt klædt på til at gøre det
meste selv. Du kan starte med artiklen
Webpromotion - gør det selv der vil
kunne hjælpe dig med at afgøre om du bør gøre det selv eller om du
skal ud og købe.
Q. Hvordan
tilmelder jeg min hjemmeside til f.eks. Google.
Som overskriften siger vil jeg gerne vide hvordan jeg bedst
tilmelder min hjemmeside til søgemaskinerne, specielt Google.
A.
Det helt enkle svare er, at det gør du ikke,
fordi det ikke er nødvendigt og specifikt mht. Google så læs
svaret på spørgsmålet "Min side er ikke optaget i google,
Hvorfor ikke?". Når det er sagt, så er der bestemt ting du kan
og bør gøre, som dels vil hjælpe hastigheden hvormed du optages
og også hjælpe den placering du kommer med i.
Det søgemaskinerne gerne skal finde er et relativt
færdigt site, med en god del indhold, optimerede sider, en
fornuftig linkstruktur og masser af andre sites der linker til dig.
Det du bør koncentrere dig om det/de først år er derfor at få
bygget et ordentligt sige og herefter om at kontrollerer hvilke
søgemaskiner der kræver tilmelding. Læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til
søgemaskiner der i detaljer beskriver de væsentlige ting.
Q. Min side er ikke optaget i
Google. Hvorfor
ikke?
Hej I gæve eksperter.
Jeg lancerede mit firmas hjemmeside i April/Maj og hvis jeg i dag
(September)
søger på firma navnet eller side navnet, får jeg ikke min side frem.
Hvad kan jeg gøre for at fremme det????
Kan jeg lægge nogle "dummie sider" ind med redirect?? Har hørt og
læst så meget forskelligt.
Lige nu er det ikke penge til at købe en søgemaskine optimering så
gode alternativer ønskes.
På forhånd Tak
Thomas
A. Hej Thomas
Google optager generelt ikke en side før andre sider linker til den.
Jo bedre placeret sider, gerne inden for samme tema, der linker jo
bedre. Hvordan du skaffer flere links til dit site kan du læse mere
om i artiklen
Søgemaskineoptimering - De vigtige links . Det at skaffe links
er en af de meget vigtige parametre for din placering i Google
Indhold er konge og du kan ikke have for meget af det. Google
optager ikke sites som de opfatter som indholdsløse eller
indholdsfattige. Det man skal huske er, at Google læser koden og
"ser" ikke siden som vi gør det i browseren. Når du skriver indhold
til dit site, så tag udgangspunkt i hvilke informationer du
forventer dine brugere efterspørger og herefter i en
søgeordsanalyse, hvor du skriver indhold der kan optimeres til de
søgeord som faktisk bruges af søgerne på nettet. Læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord samt
artiklen
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Dummysider med redirect er grundlæggende en meget dårlig ide. Man
skal huske at Google ønsker at leverer indhold og informationer til
dem der søger efter dette og hjemmesider der ikke har indhold eller
informationer har ikke plads i Google. Hjemmesider der snyder for at
få det til at se ud som om de har indhold straffes. Du kan sagtens
lave reelle sider med indhold, der er
optimeret til et søgeord og som så linker videre til andre
undersider i dit site. Et eksempel på en sådan side kan du se på
http://www.bufferzone.dk/søgemaskineoptimering.htm
Du skal være opmærksom på at du kan have begået
fejl, der gør at søgemaskinerne ikke vil optage dig. Det kan
f.eks. vær det man kalder Hidden text eller tiny tekst, der er
forsøg på at skjule indhold for brugerne, så Google får et falsk
billed af indholdet på siden. Der er masser af andre snyde
teknikker som Google og de andre søgemaskiner opdager og
straffer. Læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Du skriver at man ikke finder jeres side når man søger på
firmanavnet. Det er heller ikke ret relevant, for de bruger der
kender navnet, skal nok finde jer på anden måde hvis de har brug
for det. Det du bør gå efter er, at kunder der har brug for de
produkter eller services i sælger, kan finde jer, når de søger
efter informationer om dette emne. I sælger EL installationer og
automatik, hvad med at være godt placeret i Google på netop
ordene el installationer, automatik og andre ord som kunder
kunne finde på at bruge. Læs mine artikler om søgeordsanalyse
som der linkes til herover.
Q. Hvad er Google PageRank?
Min hjemmesides designer har fortalt mig, at han
på et tidspunkt så, at mit site havde Google Score 4. Hvorledes
finder jeg frem til, hvad sitet har i Google Score nu? Hvilke
parametre anvender Google, når det klassificerer en hjemmeside ?
Venlig hilsen
Kaj Anders
A. Hej Kaj
Jeg tror du mener Google PageRank, også kaldet PR når det skal
være kort. Du kan se dine siders PR på forskellige måder, f.eks.
kan Google toolbar hvis du installerer den i din browser og slår
de avancerede features til vise dig PR for alle de sider du
besøger. Der er også masser af web steder der kan vise dig PR på
sider og sites. Prøv at søge på pagerank i google og se.
PageRank er et meget diskuteret fænomen som kun Google ved
præcist hvordan udregnes, men den vigtigste parameter er links.
Jo flere links der peget på dit sit jo bedre. Også kvaliteten af
linket betyder noget. Linket skal helst komme fra store godt
placerede sites (der har høj PR selv) og som ligger inden for
samme tema som dit site og så skal der helst være søgeord i den
aktive del at linket.
Endelig skal du vide at du faktisk ikke kan bruge PR til noget
som helst. Det der betyder noget er hvilken placering du har for
de rigtige søgeord. Et rigtigt søgeord, er et ord der giver
meget trafik. For vores site er det f.eks. ikke ret værdifuldt
at være nr 1 på søgeordet bufferzone. Det betyder meget mere at
være nr 28 til 30 på ordet søgemaskineoptimering eller nr 2 på
ordet hacking, da disse to ord giver rigtig meget trafik og ordet
bufferzone kun giver to besøg om ugen. Læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Mit råd er at glemme alt om PageRank og koncentrer sig om
placering. Læs artiklerne på
bufferzone.dk og gør ligeså. Sørg for at udvælge de rigtige
søgeord, skriv noget godt og interessant indhold, optimer
siderne, skaf links fra andre sites så vil du se dine
placeringer kravle op at listerne i løbet af månederne og når du
om et år kommer i tanke om PR igen, så vil du se at den er
steget et point eller 2 hvis du gør dit arbejde ordentligt.
Læs denne artikel også
http://www.searchenginejournal.com/google-pagerank-play-doh/5504/
Q. Hvordan skal jeg indsætte
Meta tags på mine sider.
Jeg har hørt at det er vigtigt at udfylde meta tags
korrekt for at komme med i søgemaskinerne. Hvordan gør jeg dette.
A. Meta tag er i dag betydelig mindre vigtige
i dag end de
var for en 6 til 7 år siden, de er dog vigtige derhen, at de
kan udfyldes forkert. Her er nogle retningslinier du kan følge.
Helt generelt må du ikke have ord i dine meta
tags der ikke kan genfindes i sidens tekst. Søgemaskinerne
kontrollerer om de oplysninger der kan uddrages af meta, passer
til det der kan uddrages af sidernes tekst og hvis der er
forskel risikerer du at blive straffet, mindst på placeringen.
Meta tags skal være relevante for siden indhold.
Vigtigst er Title taggen der bør indeholde en
relevant title med det vigtigste søgeord for siden. Title taggen
bruges dels som en del af den algoritme der udregner placering
og finder de ord der er relevante for den sider titlen sidder
på. Title taggen bruges også sammen med META NAME="description"
taggen til at opbygge den måde dine sider præsenteres i
søgemaskinernes resultatsider.
META NAME="description" er næsten lige så vigtig
som title taggen og man bør ofre en god del tid og ressourcer på
at den bliver rigtig. META-description betyder næsten intet for
placeringen, hvis den høre fornuftigt sammen med indholdet, men
den giver ofte den beskrivelse søgemaskiner som Google sætter
under linket til din side og dermed har den afgørende betydning
for om folk trykker på linket eller ej.
Nogle web sites har en anden tekst under linket i
google end den der findes i sidens META NAME="description".
Denne anderledes beskrivelse hentes fra den beskrivelse siden er
optaget med i ODP
http://www.dmoz.org og bruges når google skønner at denne
passer bedre. Dette sker dog, mig bekendt, relativt sjældent.
META NAME="keywords" er heller ikke meget vigtig
i dag, men sørg for at tilpasse den så den indeholder det relevante
søgeord for siden og lad være med at overfylde den med ikke
relevante ord.
Husk at søgemaskineoptimering drejer sig dels om at få en god
placering, men endnu mere at få trafik ud at placeringen. Der er
ikke noget ved at være nummer 1 hvis alle søgerne trykker på
link nummer 2 fordi beskrivelsen her ser mere relevant ud for
deres søgninger.
Q. Hvordan ser jeg hvem der besøger
min hjemmeside.
A.
Her er det Web Statistik du skal have fat i, og
du har grundlæggende 3 forskellige løsningsmodeller.
-
Hvis du har din egen web server, eller har
fuld adgang til den web server dit seb site ligger på, så
kan du anvende de logfiler web serveren automatisk generere
til at trække alverdens statistik ud af. Der findes
løsninger til både Microsoft IIS og til Apache Server der
kan give dig meget fine oplysninger om dine besøg i en
utrolig detaljeringsgrad og sat op med grafer og kurver i
alle farver. F.eks. WebTrends er et sådant system, der
koster en del, men som kan give dig alt det du ønsker. Du
kan også selv strikke noget fornuftigt sammen, f.eks. med
programmet Microsoft Log Parser, der er et gratis program fra
Microsoft der er lavet til at behandle Microsoft logfiler.
-
Der findes også et antal Online løsninger,
hvor man typisk placerer en lille kodestump på hver side,
der så rapporterer til en tjeneste som du efterfølgende kan
logge på og se din statistik. F.eks.
Google Analytics og
EnquiSite er to sådanne eksempler som det oven i købet
er fornuftigt at bruge i kombination da de har forskelligt
fokus.
-
Endelig vil de fleste webhoteller have noget
statistik tilknyttet som du kan logge op til og se
besøgsstatistik på.
Hvordan du så læser din web/besøgsstatistik er en
helt anden sag, alle disse oplysninger skulle jo gerne sige dig
noget nyttigt i forhold til at optimerer dine sider endnu mere.
Dette kan du læse mere udførligt i artiklen
søgemaskinepositionering - Web Statistik. Sådan finder du guld
og i sammenhæng med denne bør du også læse artiklen
Søgemaskinepositionering - 5 minutter om dagen.
Q. Hvad gør jeg i forhold til
søgemaskinerne, når jeg skal redesigne eller markant ændre mit
site.
A.
Dette er nok den sværeste øvelse man kan komme ud
for i forhold til søgemaskinerne og talrige er historierne om
web sites der er forsvundet helt ud af søgemaskinerne eller
droppet så langt ned at trafikken er forsvundet oven på en
redesign.
Den væsentligste pointe er at du ikke må fjerne
eller flytte sider og links som søgemaskinerne kender før langt
hende i forløbet når disse sider ikke mere får besøg. En kort
arbejdsplan kunne lyde således:
-
Først ændres det grafiske design på alle de sider der skal
have samme indhold, fil navngivning og placering som før.
-
Så ændres det grafiske design og indhold på alle de sider
der skal have samme fil navngivning og placering som før
-
Så tilføjes alle nye sider (nyt indhold, fil navn og
placering, og der linkes fra alle gamle (ikke ændrede sider)
til alle de relevante steder i de nye sider.
-
Herefter holdes en pause så søgemaskinerne lige kan nå at
opdage hvad der er sket, denne pause bør være fra en til tre
måneder lang. Sørg her for at du ikke har sider med en
indhold (dublicated content)
-
Når alle nye sider er oppe, så fjernes de gamle sider
langsomt, idet man udnytter server side redirects (303.htm
og senere 404.htm) til at overføre trafikken. Siderne kan
fjernes helt efter et år.
Er der tale om et totalt redesign med nyt
domænenavn springes punkterne 1 og 2 over.
Du kan med fordel læse artiklen
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at
redesigne dit site som beskriver denne kritiske proces
med lidt flere ord.
Q. Hvad skal man gøre for at få flere
besøgende.
A.
Hvis du holder gode fester, så kommer der mange
gæster, eller sagt på en anden måde, hvis ikke der er noget at
komme efter, så kommer folk ikke.
Dette "noget" er primært indhold
og informationer, men kan også være alt muligt andet. I forhold
til søgemaskinerne er det indhold der tæller, for en søgemaskine
kan ikke se om et billede er godt eller om en tjeneste er værd at
besøge.
Tag udgangspunkt i indholdet. Find ud af hvad der
er interessant om dit emne og skriv noget godt og helst unikt
indhold om dette. Hvis du samtidig skæver til
søgemaskineoptimering, når du skriver dit indhold, så skal
besøgstallet nok stige støt og roligt.
Overvej herefter om du
kan tilbyde dine brugere noget andet i form af tjenester eller
"elektroniske ting" f.eks. nyhedsbreve, grafik, dokumenter eller
andet som du kan lade dine brugere downloade.
Endeligt bør du overveje om det har relevans at
"markedsføre" dit site på de mange forskellige web steder og
tjenester der findes. Dette kan være alt fra gode og sjove
videoklip på youtube, gode og interessante kommentarer på
forskellige populære blogs og tjenester som news.dk, say.dk og
digg.com. Det væsentlige her er kvalitet. ligegyldige kommentarer
og video af din hund henter næppe besøgende til dine sider, man
skriver du godt og spændende så måske.
Husk i denne sammenhæng
at hvis du bevæger dig ind på holdningsprægede områder så kan
det gå begge veje og du skal være klar til at tage nogle slag.
Lige gyldig hvad du mener vil der altid være andre der mener at
du er et fjols.
Q.
Søgemaskineoptimering af et
rent flashsite
A.
Flash udgør altid en udfordring i forbindelse med
søgemaskineoptimering, dels fordi søgemaskinerne ikke kan læse
den tekst, og dermed indholdet, der er embedded i flash og dels
fordi de ting man så er nødt til at gøre kan opfattes som spam
og dermed lande dig i søgemaskinernes spamfiltre alligevel.
Udfordringen er den samme hvis der er tale om et rent grafisk
sitet. Her er et par metoder.
Den sikreste:
Lav et skyggesite i flade html filer, der indeholder de samme
oplysninger som flashsiderne og placer dette skygge site således
at brugere og søgemaskiner kan vælge dette site hvis de vil.
Søgemaskinerne kan du så styre vie f.eks. Google sitemap og
robots.txt
Den mindre sikre:
Næsten lige som ovenstående, hvor du placerer den nødvendige
tekst inden for <NOEMBED>, <NOSCRIPT> eller <NOFRAMES> tags.
Dette er lidt farligt og kan lande dig i spamfiltre selvom
resultatet kan laves mere elegant end ovenstående. Det der er
væsentligt er at du er loyal imod formålet med disse tags og
meget nøje sørger for at "indhold" og budskaber i tekstversionen
er det samme som i Flash versionen
usikre:
Cloaking hvor du måler på om det er en bruger eller en
søgemaskine der forespørger dit site og så serverer henholdsvis
flashsitet for brugeren og text sitet for søgemaskinerne.
Farligt da søgemaskinerne ikke kan lide dette. Her bød du evt
læse artiklen
SEO - Cloacking.
Med skyggesite mener jeg en html site kopi af dit
flash site. Siderne indeholder lidt graik så man kan se at det
er samme site, siderne er relativt enkelt opbygget og teksten er
næsten identisk med det der vises på flash siderne. Ikke helt
identisk , da du ofte er nødt til at bruge flere ord for at
beskrive det samme som dynamikken gør på flash sitet.
Sørg for at linke fra forsiden til dette skygge site og helst
fra hver enkelt side til den relevante skyggeside hvis du kan
dette.
Endeligt bør du selvfølgelig sørge for at optimerer disse html
sider til dine valgte søgeord
Problemet er at dit pæne flashsite, set fra
søgemaskinernes synspunkt intet indhold har, hvorfor det er helt
uinteressant og ikke bliver optaget. Dine tekstsider er nok ikke
så pæne, avancerede og dynamiske som flash siderne, til gengæld
kan de laves med godt indhold.
Tricket er at lave det sådan at brugerne let kan se at dette er
html versionen af et flashsite og at de ved at følge prominente
links hurtigt kan komme over i flash sitet. Du bør undgå at
redirecte.
De mere avancerede teknikker bøder lidt på de problemer der
peges på, men de indebære også en risiko.
Q. Hvordan måler
Google min
'placering'A.
Det ærlige svar vil være "Det ved jeg ikke og det
er der heller ikke ret mange andre end relativt få ansatte i
Google der ved". Det er nemlig sådan at Google og alle de andre
søgemaskiner holder deres algoritmer tæt ind til kroppen og kun
afsløre ganske lidt. Når du læser hvad jeg og andre skriver om
søgemaskineoptimering må du med andre ord ikke opfatte det der
siges som "dokumenterede sandheder", men snare som "konsensus og
erfaringer blandt en gruppe mennesker der interesserer sig for
dette emne". Denne konsensus i meget kort form siger.
-
I første omgang skal Google identificerer at
du overhoved er relevant for søgeordet. Dette vil sige at
søgeordet forekommer på dine sider og at søgeordet ligger
inden for det tema google har identificeret for dit site.
Læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Før
vi begynder.
-
Hernæst skal Google beregne hvor relevant
dine sider er for søgeordet. Dette gøres ud fra om søgeordet
findes i siden(ernes) tekst, i overskrifter (H1), i title
taggen, i META NAME="description", i META NAME="keywords", i
den aktive del af links, i ALT tags, i TITLE attributter, i
filnavne. Samt hvor ofte, hvor tæt og i hvor mange
forskellige former. Læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Optimering af
en side til et ord.
-
Så skal Google kikke på hvor relevant i
forhold til sitets tema dit site er i forhold til søgeordet.
Dette sker ud fra en analyse af ovenstående parametre samt,
meget vigtigt, hvilke andre sites du linker til, så vær
selektiv i hvem du linker til, de skal alle ligge inden for
dit valgte tema. Læs evt her artiklen
Søgemaskineoptimering - På en
ny måde
-
Endelig skal Google afgøre hvor vigtigt dit
site er i forhold til alle de andre sites der er registreret
som relevante for dette søgeord. Dette gøres primært ud fra
hvor mange andre sites der linker til dig, hvor relevante
disse links er i forhold til søgeord og tema og hvor godt
placerede, herunder hvilken PageRank, disse sites er. Læs
her med fordel
Søgemaskineoptimering -
Forudsætninger for succes
-
Endelig indregnes en masse andre ting, f.eks.
hvor længe sitet har været optaget i googles index, hvor
meget information der findes på sitet, hvor mange besøg
sitet gennemsnitligt får fra google, hvor hurtigt sites
sider loader, om der er et sitemap og en masse andre ting og
sager.
Det sidste du skal vide er at denne algoritme er i
løbende udvikling og at ovenstående kun er en del af det. Begreber
som Semantik er f.eks. en del af algoritmen allerede i dag og hvad
der sker i morgen kan vi kun gætte om. Læs her artiklen
Søgemaskinemarkedsføring - Sådan virker
søgemaskinerne
Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|
|