Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Bufferzone

Google Webmasters tools

Hvis du har fuldt bare lidt med i hvad der sker omkring dig og på nettet i særdeleshed, vil du vide at google er et lidt særligt firma, både hvad angår status og måde at gøre tingene på. Du kan læse artiklen The Google Business Model (på dansk) hvis du vil vide lidt mere og den sag. En at de ting der særlig tadskiller google fra de fleste andre firmaer er googles vilighed til at kommunikerer med omverdenen, både i firm af tilgængelighed for medarbejdere og offentliggørelse at diverse tanker og dokumenter, men nu også i form af forskellige værktøjer netop til dette.


Det startede for kort tid siden


Google og de fleste andre søgemaskiner har længe haft problemer med dynamiske web sites. De har dels haft problemer med at læse URL'erne, der ofte er fyldt ud med koder og specialtegn, og så har de har t store problemer med sitestrukturene, der jo er dynamiske og dermed lidt uforudsigelige. De fleste søgemaskiner er lidt bange for at få deres bot fanget i uendelige loops, eller at sitet er lavet sådan at antallet at sider nærmest bliver uendeligt.

For at bøde på dette problem, især fordi der i dag er rigtig mange der anvender forskellige former for dynamik i deres site, lavede google deres Google Sitemaps. Google Sitemap er en funktionalitet, der giver web masteren en mulighed for at fortælle google hvilke sider han har på sit web site, på en måde som google med sikkerhed forstår. Google sitemap giver således mulighed for at meddele google eksisterende sider, og for at fortælle google når derer kommet noget nyt som google skal kikke på.

I løbet af nogle måneder udviklede Google Sitemap sig, bl.a. på baggrund af tilbagemeldinger fra brugerne. Disse tilbagemeldinger for google både fra fora som WebMasterWorld og fra kommentare i forskellige medarbejderes blogs, medarbejdere som Vanessa Fox og Matt Cutts. Udviklingen og tilføjelse af funktionalitet gik så hurtigt at det tilsidst ikke længere havde relevans at kalde værktøjet Google Sitemap og dermed var Google Webmasters Tool opstået. Man skal vide at det også kaldes Google webmasters Console og andre beslegtede navne. Kært barn har mange navne og Webmasters tools er elsket af mange.

Funktionaliteten

Google Webmasters Tools findes via adressen http://www.google.com/webmasters der åbner siden Google Webmaster Central hvor alle de mulige funktionaliteter er samlet

Site status wizard er det første menupunkt på listen og det er her man tager sit udgangspunkt første gang men er på. Ved at indtaste URL'er på det site man ønsker status informationer for og trykke Next, føres man til en generel oplysningsside der f.eks giver følgende oplysninger for Bufferzone.dk

Sider fra dit websted er medtaget i Googles indeks.
Nogle af disse sider er indekseret uden en titel eller beskrivelse.
Googlebot har senest opnået adgang til din hjemmeside den 2006-08-06.

Nederst på siden finder man knappen "Take me to google Webmasters Tools". Her skal man forstå at de oplysninger google vil give, faktisk er meget værdifulde for en web master, og dermed også meget værdifulde for konkurrenterne. Google har derfor lavet nogle muligheder for at validerer at man faktisk er ejeren at web sitet og at man derfor kan få adgang til disse mere detaljerede oplysninger.

Når du trykker på Knappen kan du få en mulighed for at logge på, hvis du ikke allerede er det. Denne logon kan ske via f.eks. en Gmail konto eller almindelig Google konto, som er ganske gratis at oprette. (gmail kræver at man inviteres).

Herefter får du mulighed for at bekræfte at du er webmasteren for sitet og det kan du gøre på to forskellige måder:

* Tilføj et meta-tag – hvor google beder dig om at føje et META-tag med en entydig værdi til dit websteds startside, eller.

* Overfør en HTML-fil – hvor google beder dig om at oprette en fil med et bestemt navn og overføre den til en bestemt mappe.

Begge disse metoder kræver at du har adgang til at redigerer eller uploade på dit web sted, hvilket kun webmasteren bør kunne gøre. Når du har bekærftet at du er ejerne/webmasteren af sitet får du adgang til Google Webmasters Tools næste menupunkt (som du kan tilgå dirkete når du først har tilføjet alle dine site efter ovenstående metode)

Webmaster tools (including Sitemaps) er det næste menupunkt, og her er alle dine web sites samlet, så du herfra kan navigerer ud og finde de registrede oplysninger.
Først får du en summery der bl.a giver mulighed for at se hvilke sider googlebot ikke har kunne finde, hvilke sider botten har haft problemer med. Hvordan google opfatter din pagerank distribution, hvilke søgeord der er brugt for at finde dit site, hvilke søgeord der er indexeret, hvilke ord der er brugt i eksterne links og meget mere der kan give værdifuld viden om dit site som kan bruges til at forbedre din indtjening.

Disse Webmasters Tools udvikler sig løbende og der kommer ny funktionalitet på uden af det meldes nogle steder. Dette værktøj bliver bare bedre og bedre og  ho mere man arbejder med det jo glader e bliver man for det. Udover det allerede nævnte  er der også:

robots.txt-analyse giver dig mulighed for at se på din robots.txt fra googles synspunkt. Den giver dig mulighed for at teste funktionaliteten af nye robots.txt eller af ændringer af den gamle før disse indskrives og så giver den mulighed for mere detaljeret styring af googles mange forskellige botter.

Da google har flere botter der laver forskellige ting, har du også mulighed for at raffinerer din robots.txt således at du meget detaljeret styre hvilke at googles botter der må hvad og du kan her teste hvordan dine nye detaljerede robots.txt virker.

Administrer webstedsbekræftelse er stedet hvor du administrere dine forskellige bekræftigelser. Du kan her fjerne dem der ikke mere er relevante og du kan tilføje nye.

Foretrukket domæne er et ret væsentligt punkt selvom det umiddelbart kan være lidt svært at se hvad betydning det dog skulle være. Man angiver om det skal være www.bufferzone.dk eller bufferzone.dk som er det foretrukne domæne. Det at du fortæller google hvad du foretrækker, betyder at google betragter begge links som links til det samme. Det vil dels fokuserer tildelingen af pagerank og også tilsikre at to links, f.eks. www.bufferzone.dk/webpromotion.htm og bufferzone.dk/webpromotion.htm betragtes som samme link og dermed ikke to ens dokumenter der potentielt kunne betyde at sitet straffes,

Submit your content to Google er en samling at links til forskellige af de muligheder du har for at tilføje indhold til google. Fra den helt generelle "Tilføj din url til google" over Google base, Google Sitemap, Google Books Partner Program og Google Video Uploader Program. Ude i højre side finder du henvisninger til forskellige kommercielle programmer som adsens og adwords

Google's blog for webmasters er stedet hvor nye ting annonceres og hvor du har mulighed for at kommenterer og spørge ind til tingene. Du vil her finde forlk som Vanesse Fox og flere at WMW's hardcore brugere blandt kommentatorene.

Google's discussion group for webmasters er en samling af relevante nyhedsgrupper hvor du dels kan finde masser af oplysninger, men også stille spørgsmål til andre webmsters og du kan være sikker på atgoogle er med på en lytter hvis de da ikke deltager aktivt og hjælper også her.

Sidste punkt er Webmaster help center som såmænd blot er online hjælp til Google Webmasters tool. Læs her før du poster i nyhedsgrupperne.


Kan vi slutte nu?

Denne artikel er næsten spild af tid at skrive og læse, så hurtigt udvikler tingene sig og så aligevel ikke. Når du har læst artiklen vil du sikkert begynde at bruge de muligheder der findes og om nogle måneder vil du måske kikke tilbage, for at blive overrasket over hvor meget der er sket. Du har ikke spildt tiden med at læse artiklen, slet ikke, men forvent ikke at denne artikels holdbarhed er stor, den vil formentligt skulle redigeres om ikke så længe.
 

Læs mere om google her:

The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis

Tjen penge med Google Adsense
Google Analytics
Google Sitemap

 

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking

Google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- Søgemaskine
  markedsføring

- google

- SEO
- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Google Webmasters Tool fra bufferzone.dk Google Webmasters Tool fra bufferzone.dk Google Webmasters Tool fra bufferzone.dk Google Webmasters Tool fra bufferzone.dk Google Webmasters Tool fra bufferzone.dk