Bufferzone
Google Webmasters
tools
Hvis du har fuldt bare lidt med i hvad der sker
omkring dig og på nettet i særdeleshed, vil du vide at google er et
lidt særligt firma, både hvad angår status og måde at gøre tingene
på. Du kan læse artiklen
The Google Business Model (på dansk) hvis
du vil vide lidt mere og den sag. En at de ting der særlig tadskiller google fra de fleste andre firmaer er googles vilighed
til at kommunikerer med omverdenen, både i firm af tilgængelighed
for medarbejdere og offentliggørelse at diverse tanker og
dokumenter, men nu også i form af forskellige værktøjer netop til
dette.
Det startede for kort tid siden
Google og de fleste andre søgemaskiner har længe
haft problemer med dynamiske web sites. De har dels haft problemer
med at læse URL'erne, der ofte er fyldt ud med koder og specialtegn,
og så har de har t store problemer med sitestrukturene, der jo er
dynamiske og dermed lidt uforudsigelige. De fleste søgemaskiner er
lidt bange for at få deres bot fanget i uendelige loops, eller at
sitet er lavet sådan at antallet at sider nærmest bliver uendeligt.
For at bøde på dette problem, især fordi der i dag er rigtig mange
der anvender forskellige former for dynamik i deres site, lavede
google deres Google Sitemaps. Google Sitemap er en funktionalitet,
der giver web masteren en mulighed for at fortælle google hvilke
sider han har på sit web site, på en måde som google med sikkerhed
forstår. Google sitemap giver således mulighed for at meddele google
eksisterende sider, og for at fortælle google når derer kommet noget
nyt som google skal kikke på.
I løbet af nogle måneder udviklede Google Sitemap sig, bl.a. på
baggrund af tilbagemeldinger fra brugerne. Disse tilbagemeldinger
for google både fra fora som WebMasterWorld og fra kommentare i
forskellige medarbejderes blogs, medarbejdere som Vanessa Fox og
Matt Cutts. Udviklingen og tilføjelse af funktionalitet gik så
hurtigt at det tilsidst ikke længere havde relevans at kalde
værktøjet Google Sitemap og dermed var Google Webmasters Tool
opstået. Man skal vide at det også kaldes Google webmasters Console
og andre beslegtede navne. Kært barn har mange navne og Webmasters
tools er elsket af mange.
Funktionaliteten
Google Webmasters Tools findes via adressen
http://www.google.com/webmasters der åbner siden Google Webmaster
Central hvor alle de mulige funktionaliteter er samlet
Site status wizard er det første menupunkt på listen og det
er her man tager sit udgangspunkt første gang men er på. Ved at
indtaste URL'er på det site man ønsker status informationer for og
trykke Next, føres man til en generel oplysningsside der f.eks giver
følgende oplysninger for
Bufferzone.dk
Sider fra dit websted er medtaget i Googles indeks.
Nogle af disse sider er indekseret uden en titel eller beskrivelse.
Googlebot har senest opnået adgang til din hjemmeside den
2006-08-06.
Nederst på siden finder man knappen "Take me to google Webmasters
Tools". Her skal man forstå at de oplysninger google vil give,
faktisk er meget værdifulde for en web master, og dermed også meget
værdifulde for konkurrenterne. Google har derfor lavet nogle
muligheder for at validerer at man faktisk er ejeren at web sitet og
at man derfor kan få adgang til disse mere detaljerede oplysninger.
Når du trykker på Knappen kan du få en mulighed for at logge på,
hvis du ikke allerede er det. Denne logon kan ske via f.eks. en
Gmail konto eller almindelig Google konto, som er ganske gratis at
oprette. (gmail kræver at man inviteres).
Herefter får du mulighed for at bekræfte at du er webmasteren for
sitet og det kan du gøre på to forskellige måder:
* Tilføj et meta-tag – hvor google beder dig om at føje et META-tag
med en entydig værdi til dit websteds startside, eller.
* Overfør en HTML-fil – hvor google beder dig om at oprette en fil
med et bestemt navn og overføre den til en bestemt mappe.
Begge disse metoder kræver at du har adgang til at redigerer eller
uploade på dit web sted, hvilket kun webmasteren bør kunne gøre. Når
du har bekærftet at du er ejerne/webmasteren af sitet får du adgang
til Google Webmasters Tools næste menupunkt (som du kan tilgå
dirkete når du først har tilføjet alle dine site efter ovenstående
metode)
Webmaster tools (including Sitemaps)
er det næste menupunkt, og her er alle dine web sites samlet, så du
herfra kan navigerer ud og finde de registrede oplysninger.
Først får du en summery der bl.a giver mulighed for at se hvilke
sider googlebot ikke har kunne finde, hvilke sider botten har haft
problemer med. Hvordan google opfatter din pagerank distribution,
hvilke søgeord der er brugt for at finde dit site, hvilke søgeord
der er indexeret, hvilke ord der er brugt i eksterne links og meget
mere der kan give værdifuld viden om dit site som kan bruges til at
forbedre din indtjening.
Disse Webmasters Tools udvikler sig løbende og der kommer ny
funktionalitet på uden af det meldes nogle steder. Dette værktøj
bliver bare bedre og bedre og ho mere man arbejder med det jo
glader e bliver man for det. Udover det allerede nævnte er der
også:
robots.txt-analyse giver dig mulighed for at se på din
robots.txt fra googles synspunkt. Den giver dig mulighed for at
teste funktionaliteten af nye robots.txt eller af ændringer af den
gamle før disse indskrives og så giver den mulighed for mere
detaljeret styring af googles mange forskellige botter.
Da google har flere botter der laver forskellige ting, har du også
mulighed for at raffinerer din robots.txt således at du meget
detaljeret styre hvilke at googles botter der må hvad og du kan her
teste hvordan dine nye detaljerede robots.txt virker.
Administrer webstedsbekræftelse er stedet hvor du
administrere dine forskellige bekræftigelser. Du kan her fjerne dem
der ikke mere er relevante og du kan tilføje nye.
Foretrukket domæne er et ret væsentligt punkt selvom det
umiddelbart kan være lidt svært at se hvad betydning det dog skulle
være. Man angiver om det skal være www.bufferzone.dk eller
bufferzone.dk som er det foretrukne domæne. Det at du fortæller
google hvad du foretrækker, betyder at google betragter begge links
som links til det samme. Det vil dels fokuserer tildelingen af
pagerank og også tilsikre at to links, f.eks.
www.bufferzone.dk/webpromotion.htm
og bufferzone.dk/webpromotion.htm betragtes som samme link og dermed
ikke to ens dokumenter der potentielt kunne betyde at sitet
straffes,
Submit your content to Google er en samling at links til
forskellige af de muligheder du har for at tilføje indhold til
google. Fra den helt generelle "Tilføj din url til google" over
Google base, Google Sitemap, Google Books Partner Program og Google
Video Uploader Program. Ude i højre side finder du henvisninger til
forskellige kommercielle programmer som adsens og adwords
Google's blog for webmasters er stedet hvor nye ting
annonceres og hvor du har mulighed for at kommenterer og spørge ind
til tingene. Du vil her finde forlk som Vanesse Fox og flere at
WMW's hardcore brugere blandt kommentatorene.
Google's discussion group for webmasters er en samling af
relevante nyhedsgrupper hvor du dels kan finde masser af
oplysninger, men også stille spørgsmål til andre webmsters og du kan
være sikker på atgoogle er med på en lytter hvis de da ikke deltager
aktivt og hjælper også her.
Sidste punkt er Webmaster help center som såmænd blot er
online hjælp til Google Webmasters tool. Læs her før du poster i
nyhedsgrupperne.
Kan vi slutte nu?
Denne artikel er næsten spild af tid at skrive og
læse, så hurtigt udvikler tingene sig og så aligevel ikke. Når du
har læst artiklen vil du sikkert begynde at bruge de muligheder der
findes og om nogle måneder vil du måske kikke tilbage, for at blive
overrasket over hvor meget der er sket. Du har ikke spildt tiden med
at læse artiklen, slet ikke, men forvent ikke at denne artikels
holdbarhed er stor, den vil formentligt skulle redigeres om ikke så
længe.
Læs mere om google her:
The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis
Tjen
penge med Google Adsense
Google
Analytics
Google
Sitemap
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking
Google
SEO -
Blackhat Teckniques
|
|