Bufferzone
Outsource til
Google,
det er helt gratis
Der var en gang hvor verden var ordnet og
forståelig og google var en søgemaskine og Microsoft var et firma
der lavede styresystemer og kontorprogrammer. Hvem der først
begyndte at møve sig ind på den andens område, er der næppe mange
der kan huske, men i dag er Microsoft også en søgemaskine, og hvad
google er, ved ingen vel rigtigt endnu.
I det seneste halve årstid har google kastet tjenester ud i
bata-versioner så det har været svært at følge med og overblikket
over hvad det hele skal ende med er først nu så småt ved at samle
sig.
En verden af muligheder!!
Mange af disse nye tjenester fra google giver en verden af
muligheder for den nystartede virksomhed, der ønsker at bruge
Internettets potentiale for uhæmmet kommunikation og samarbejde, men
som ikke har ekspertisen til selv at drive det og måske heller ikke
økonomien til at købe sig til denne ekspertise. Den kan nu trygt
overlade serverrummet til google og så er det oven i købet gratis.
Google Host er et af de nyeste tiltag der er dukket op og det
viser at google har set lyset og har de samme ideer som denne
artikel belyser. Udover Gmail, google Talk og Google Calendar er
også lavet et Kontrol Panel, der samler håndtering af bruger konti,
aliaser, mailing lister, og chat indstillinger. https://www.google.com/hosted
Gmail klare virksomhedens mail lige så godt som enhver
mailserver. Mail kan læses online fra browseren og den kan hentes
ned i en mailklint hvis man ønsker det (man kunne jo anvende Mozilla
Thunderbird der også er gratis og fungerer fremragende sammen med
Gmail. Der er endda plugins til, så mail kan krypteres og meget
mere). Men Gmail får man 2 Gb online plads så man kan have rigtig
mange dokumenter liggende i sin mailboks så de kan nås overalt hvor
der er internetforbindelse. Se http://mail.google.com/
Google Calendar danner grundlag for virksomhedens
tidsplanlægning. Man kan invitere til møder, dele sin kalender med
medarbejdere og kollegaer og sætte alarmer. Med andre ord helt det
samme som andre gode kalender programmer der kræver en mailserver.
Hvis du ønsker det, kan du styre ressourcer som f.eks. mødelokaler,
bordfodbolden eller virksomhedens Ferrari, så der er styr på hvem
der er godt kørende hvornår. Se http://www.google.com/calendar/
Google Talk overtager din fastnettelefons rolle når vi taler
intern telefoni, mødetelefon og videokonferencer hvis du investerer
nogle få hundrede kroner pr medarbejder og køber web cams og
høretelefoner med indbygget mikrofon. Google Talk er endda
integreret med Gmail, så konti oplysninger deles og så du via Talk
adviseres når der er mail til dig. Google Talk anvender åbne
standarder og kan kommunikerer med mange andre Instant Messengers,
der findes endda Google Talk til Blackbarry devices se http://www.blackberry.com/GoogleTalk/
og http://www.google.com/talk/
Google Page Creator er online Frontpage med web hotel for
folk som ikke kan eller ikke gider html kodning. Det er klart at
mulighederne er noget begrænset og ikke kan erstatte er ”Rigtigt”
web site, men der er masser af anvendelses- muligheder alligevel.
Præsentation af virksomhedens medarbejdere, dokumentation af
tjenester og vare, beskrivelser af procedure og standarder,
vejledninger, howto’s, tutorials og alt muligt andet stof, det er
kun fantasien der sætter grændsen. Hvis virksomheden ikke ”lever af
” sit web site, kan Google Pages sagtens være en start. Se http://pages.google.com.
e Blogger er googles Blogging service. Igen er det kun
fantasien der sætter grænsen for hvad man kan. Online bruger
support, bruger gruppe kommunikation, tilfredshedsundersøgelser,
indhentning af bruger feedback, mulighederne er uendelige.
Google Notebook er til vidensdeling internt og personligt.
Notebook opsamler tekster, links og billeder du falder over på
nettet, du kan skrive små beskeder og remeinders og ordne det hele
under sigende overskrifter. Du kan vælge at dele dine notes ud eller
holde dem personlige. Google Notebook kan sammenlignes med en
elektronisk opslagstavle hvor dele er privat og dele er offentlige.
Se http://www.google.com/notebook/
Google Desktop Håndterer søgning i virksomheden, både søgning
på Internettet, søgning blandt lokale dokumenter og også søgning i
Gmail. Google desktop search er i det hele taget fuldt integreret
med googles andre produkter og vil gøre alle virksomhedens
ressourcer meget mere tilgængelige. Alt viden findes fra et
interface.
Google Office:
Det har været under vejs i nogen tid og er stadig
i Beta, men virker fortrinligt. Google Documente & Spreadsheets er
starten på hvad man kan kalde Google Office og det kan sagtens
afløse det meste af Office pakken for det lille firma. Udover at
erstatte Word og Excel, er filerne også placeret online med mulighed
for deling af dokumenter og samtidig redigering. Firmaet spare
diskplads, backup og filerne kan tilgås overalt.
Virksomhedens andre Google værktøjer:
Google Transit. Planlæg rejser med offentlig transport,
http://www.google.com/transit
Google Maps. Se kort, find virksomheder og tjenester
lokalt. http://maps.google.com/
Google Mars. Skal du til Mars, så planlæg turen her.
http://mars.google.com/
Google Earth. Virksomhedens egen satelit billeder af hele
jorden. http://earth.google.com/
Google Finance. Valutakurser, finans nyheder http://finance.google.com/finance
Google Picasa. Virksomhedens billedarkiv ordnet http://picasa.google.com/
Google Pack. Google tjenester i en samlet pakke http://pack.google.com/
Google Calculator. Lommeregner, finans regner, valuta,
m.m. http://www.google.com/help/features.html#calculator
Omtanke sparer ærgrelser
Da det er Gmail kontoen man bruger til alle de andre tjenester (man
kan bruge en almindelig google account, men det er mest smidigt at
bruge Gmail kontoen) er det relativt vigtigt at man tænker sig om
med navngivningen hvis man ønsker at anvende google som
virksomhedens IT infrastruktur. Da der gerne skulle ære en vis
virksomhedssammenhæng og branding i tingene, bør navngivningen
standardiseres. Man kunne f.eks. oprette alle Gmail konti efter
navngivningsstandarden fornavn.firmanavn@gmail.com. På den måde kan
man se at mailkonti, kalendere, hjemmesider og kontaktoplysninger I
google talk høre sammen.
sådan gør man!
Gmail er en lukket fest, men kommer kun ind hvis man er inviteret.
Heldigvis er det ikke svært at få en invitation, ofte kan man bede
om at få en sådan i en af de mange fora der findes på nettet (f.eks.
www.eksperten.dk) og en post i en google nyhed gruppe (f.eks.
http://groups.google.com/group/google.public.support.general) vil
sikkert også kunne give en invitation. Endelig kan man jo kontakte
google og spørge, Google plejer at være imødekommende.
Når du er blevet inviteret vil du modtage en mail fra Gmail (man
skal have en anden e-mail konto i forvejen), hvori der er et links.
Dette link klikker du på og udfylder de nødvendige oplysninger (det
er her navngivningen er vigtig).
Har du først en Gmail konto, kan du let følge de relevante links her
i artikler og lave resten at de konti du behøver, og så er det bare
at gå i gang med at lave det virksomheder er god til, Google skal
nok holde serverrummer kørende.
Gratis – Indtil videre.
De fleste af googles nye tjenester er i det der kaldes Beta Version.
Dette betyder dels at der kan være fejl og uhensigtsmæssigheder i
dem, jeg har dog ikke fundet nogle endnu, dels at de ikke er
færdigudviklet endnu og at der er en mulighed for at tjenesterne på
sigt kan komme til at koste penge. Rygtet lyder at dette ikke vil
ske, man der er, som en klog mand engang sagde, svært at spå, især
om fremtiden. Man skal også være opmærksom på at der på nogle af
tjenesterne er en del ventetid fra man bestiller til man faktisk får
tjenesten, dette gælder f.eks. Google Pages.
Læs mere om google her:
The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis
Tjen
penge med Google Adsense
Google
Analytics
Google
Sitemap
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking
Google
SEO -
Blackhat Teckniques
|
|