Google Datacentre
De fleste betragter Google som en relativt enkelt
hjemmeside hvor man foretager søgninger fra. De ved godt at der er
mere end en side på Googles server, f.eks. hjælpe sider og søgesider
på de forskellige sprog, men ellers ser det faktisk ud til at være
det.
I virkeligheden er det en kæmpe kvalitetsstempel
til Googles designteam og oprindelige ide, at der kan placeres noget
så enkelt foran noget så avanceret og komplekst som Google faktisk
er bagved.
Oprindelsen.
Man skal huske at Google oprindeligt var et
universitets projekt fra Standford Universitetet lavet af Larry Page
og Sergey Brin. Hele projektets grundlæggende forudsætning var at
lave et server miljø bestående af almindelige billige computere i
stedet for dyre servere og så lave miljøet således at enkelt
maskiner kunne falde ud, eller tages ud, uden at det havde mærkbar
indflydelse hele systemet. Disse mange almindelige computere der
udgjorde servermiljøet skulle så kunne håndterer enorme mængder af
data og leverer søgeresultaterne hurtigt.
Den første tid.
De første mange år viste søgemaskineoptimerings
folk godt at godt at Google i virkeligheden bestod af flere indexer
og at man, hvis man viste hvordan, kunne søge i disse forskellige
indexer. Et index kan for nemheds skyld betragtes som en database
som man søger i og den betragtning er man nærmest nødt til at nøjes
med, da kun googles egne folk i virkeligheden ved hvordan det hele
er strikket sammen.
De første mange år søgte almindelige mennesker i
www.google.com (eller dk hvis man var dansk). De fleste i SEO viste
så, at der også fandtes en www1.google..com, en www2.google.com og
en www3.google.com og der har sikkert været flere af samme slags,
som ikke var almindeligt kendte.
Når så Google havde kravlet rundt på nettet længe
nok og ønskede at opdaterer deres index, så kunne man følge med i
ændringerne mellem de forskellige indexer, hvor de nye resultater
syntes at danse rundt mellem dem. Dette blev kaldt the google dance
og den blev gennemført med jævne mellemrum, den sidste tid godt en
gang om måneden og det blev altid annonceret og fuldt med spænding
og nidkærhed i forummet
www.webmasterworld.com (prøv at søge i google med
site:www.webmasterworld.com "the google dance" så skal du bare se.
Normalt varede ustablilteten ikke længere end en uges tid så var
alle de forskellige indexer ens indtil den næste opdate. En gang
imellem, vil i snit en gang om året, gennemførte google så større
ændringer af deres algoritme og indexer og så kunne ustabiliteten
godt vare længere med fejl og folk der var røget helt ud af indexet.
Big Daddy
I dag består Google af et stort antal datacentre
der kan findes på forskellige IP adresser og de algoritmer der høre
til disse mange datacentre kaldes under et for Big Daddy (hvorfor
har jeg ikke fundet ud af endnu, men det indføjes når jeg finder
det).
Datacentrene bruges tilsyneladende lidt anderledes
end googles gamle indexer. Det kan bedst illustreres således. Hvis
du f.eks. foretager en søgning med et søgeord på din arbejdsplads,
og så foretager den samme søgning når du kommer hjem, så kan du
sagtens være ude for at de to resultatsider er forskellige. Du kan
oven i købet være ude for at to mennesker, der sidder i samme net,
med forskellige computere og søger samtidig med samme søgeord, får
præsenteret forskellige resultater. Dette er fordi Google
tilsyneladende fordeler søgebyrden over flere datacentre. Mønstret
med at f.eks. arbejdscomputeren og hjemme computeren viser
forskellige resultater for samme søgning kan sagtens holde sig i
flere dage.
Når man undersøger tingene i de forskellige
datacentre, så kunne det se ud som om at google også opdaterer disse
datacentre hen over tid. Hvis du f.eks. tilføjer et antal sider til
dit web site og venter til googlebot har været forbi, så vil disse
ændringer først vise sig i et relativt lille antal datacentre.
Efterhånden som googlebot kikker forbi flere gange, vil antallet af
datacentre der har disse nye sider stige langsomt, og efter nogle
måneder vil alle datacentrene være ens igen hvis du ikke i
mellemtiden har tilføjet nye ting.
Hvad kan man så bruge Google
Datacentre til.
Det kommer helt an på hvem du er, hvis du er en
almindelig webmaster, der driver og udvikler dit web site, så har du
meget begrændset brug for viden om googles datacentre og er meget
bedre tjent med at arbejde med indhold struktur og eksterne links
til dit site. Hvis du er den tålmodige type, kan du sagtens vente de
2 til 3 måneder det ofte tager før dine ændringer er i fuld effekt i
google.
Google datacentre kan faktisk kun bruges til at
pleje din nysgerrighed og se hvor ændringerne bære hen af. Arbejder
du med SEO på en lidt mere seriøst og undersøgende plan, så vil
google datacentre kunne vise dig hvad er er på vej, før den fuld
effekt er nået og dermed hurtigere give dig et praj om at det du har
gang i virker eller det modsatte.
Læs mere om google her:
The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis
Tjen
penge med Google Adsense
Google
Analytics
Google
Sitemap
Google Datacentre
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking
Google
SEO -
Blackhat Teckniques
|