Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Bufferzone

The Google Business Model

Katedralen og Basaren

I starten af 1990'erne (her vil nogle sige "er det ikke længere siden" og andre "er det så længe siden") opstod fænomenerne open Source og Linux. Ikke ret mange tog fænomenerne særligt seriøst. og da slet ikke i professionelle kredse, for hvem kunne tjene penge på at forære ting væk, hvordan kunne man lave kvalitet uden de strukture som et rigtigt firma har, f.eks. en ledelse, medarbejdere der møder til tiden og arbejder for løn, formulerede mål og betalende kunder der stiller krav. Open source kunne aldrig producerer kvalitet, man kunne ikke leve af open Source, Det ville være lige som med IT boblen, den ville revne og begrebet lige så stille dø.

Men så kom Linux. Et operativ system af forbavsende høj kvalitet, der fortsatte med at udvikle sig og faktisk medførte nye projekter som f.eks. Apache Web serveren, Emacs editoren, Open Office, KDE og Gnome desktoppene og mange mange flere. Det viste sig også hurtigt at mange af firmaerne faktisk kunne tjene penge på forskellig vis samtidig med at de bevarede deres tilknytning til open source miljøet. Fænomenet er beskrevet i artiklen Katedralen og Basaren , der oprindeligt er skrevet af Eric S. Raymonds. Dette til trods, bliver open source miljøet stadig opfattes med megen undren og manglende tiltro af den professionelle verden, der stadig ikke rigtig tror på det.


Google modellen

Google har altid været en lidt mærkelig størrelse der ikke rigtig kunne placeres noget sted. Det er faktisk først de seneste år at google virkelig er begyndt at ligne et alvorligt stort internationalt firma af den helt almindelige slags, og så alligevel ikke.

Nogle starter sker helt ubemærket, og sådan er det da også tilfældet med The Google Business Model og der er ikke mange der i virkeligheden har identificeret starten endnu. Men set startede altså i oktober måned 2001 ved at brugeren Googleguy tilmeldte sig sitet WebMasterWorld, der har et stort forum for webmastere, herunder et af de bedste internationale fora for søgenørder og stedet hvor man henter de mest præcise optimerings oplysninger til Google og først høre om de nye ting.
Som med alle andre nye brugere på WMW, blev der ikke lagt særligt mærke til googleguy i starten, og selv da han ret hurtigt viste sig at vide hvad han snakkede om, var han blot en af ret mange meget dygtige SEO specialister på WMW. Efter et stykke tid, begyndte folk dog at bemærke mans meget gode og uddybende svar, især når det handlede om nye ting, syntes han meget hurtigt at vide besked med hvordan det virkede og hvad der var formålet med de forskellige tiltag. Det viste sig, da et par af de gamle og anerkendte profiler gik ham lidt på klingen at han faktisk arbejdede for google og at det at svare på WMW var en del at hans arbejde. Googleguy er stadig på WMW og han er i dag et meget respekteret og kendt medlem af gruppen men han er ikke længere den eneste.

Vanessa Fox var den næste google medarbejder der dukkede op. Vanessa er Product Manager på Google Sitemap og det var netop i google sitemaps ungdom at hun begyndet at være aktiv, med forklaringer, men også som lyttende, når WMW brugere kom med feedback og forslag og flere af disse forslag er faktisk i dag en integreret del af Google Webmasters tool. I dag er Vanessa stadig bruger på WMW og så har hun sin egen blog hvor hun også er tilgængelig.

Matt Cutts er et kapitel for sig selv og meget synlig i hele søgemaskine billedet. For det første er hen bruger på WMW, hvor han en gang imellem poster når der et eller andet der fanger han interesse. For det andet har han sin egen, meget læst blog , hvor han udtaler sig om alt muligt, herunder også google og søgemaskineoptimering og endeligt er han at finde på næsten alle større SEO begivenheder i hele verden, han deltager i TV shows og radio interviews og andet. Han arbejder med Googles Spam Center, men er nok mest kendt for sin meget udadvendte stil


Hvor er det nye og hvor er det særlige.

Ved første øjekast ligner Google en hver anden stor international virksomhed. Masser af ansatte, Advokater der hidsigt forsvare varemærket, opkøb af andre virksomheder og nye satsninger, for slet ikke at snakke om alt hemmelighedskræmmeriet omkring algoritmen og andre kritiske dele af googles forretning. Men det er noget nyt. Du kan starte med at spørge dig selv om du kender nogen anden stor international virksomhed, der har kærnemedarbejdere fra deres kritiske udviklingsprojekter fremme i åbne fora og med egne blogs hvor de ivrigt diskuterer projekternes forskellige aspekter, svare på spørgsmål fra helt almindelige brugere og lytter til kritik på samme tid.
Ikke alene er dette noget nyt, set fra en bruger synspunkt, men google har også fået ganske meget ud af denne åbenhed. Google nærmer sig i virkeligheden nogle af de fordele som Open Source verdenen har, nemlig en stor, ulønnet, loyal skare og dedikeret brugerskare, der føler at de har indflydelse og kan påvirke ting og som villigt stiller tid til rådighed for at gennemteste funktionalitet og nye tiltag, alt dette uden af få en krone i løn. Og der er ikke bare tale om almindelige brugere, hvis googleguy, vanessafox eller mattcutts på WMW beder brugerne om at teste en eller anden funktionalitet, så vil en meget stor gruppe af meget dygtige brugere med et indgående kendskab til google, med det samme går i gang med at rive og flå i funktionaliteten. Efterfølgende vil disse brugere komme med meget kvalificerede og brugbare tilbagemeldinger. Fordelene går selvfølgelig begge veje. Der har været blandt andet situationer, hvor algoritmen har fejlet eller hvor google har lavet noget, som ikke helt virkede efter hensigten. Her har bl.a. WMW’s brugere været med til at få ting rettet, og også haft indflydelse på hvilken vej rettelserne skulle gå.


Google i fremtiden

Google har gang i meget spændende ting i øjeblikket, med indkøb af funktionalitet, der peger på en interessant udvikling, hvor google ikke kun er en søgemaskine. Du kan f.eks. læse artiklen "Outsource til Google det er gratis" der beskriver noget af det. Google kunne sagtens vise sig at være en konkurrent til virksomheder som Microsoft og andre at de store, hvis de får held til at udvikle som de gør i øjeblikket. og brugerne har alt at vinde, for ind til videre ser det ud til at blive gratis og rigtig velfungerende.
Læs også disse serier

Læs mere om google her:

The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis

Tjen penge med Google Adsense
Google Analytics
Google Sitemap

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking

Google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- Søgemaskine
  markedsføring

-
IT sikkerhed
- SEO
- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Google Business Model fra bufferzone.dk Google Business Model fra bufferzone.dk Google Business Model fra bufferzone.dk Google Business Model fra bufferzone.dk Google Business Model fra bufferzone.dk