Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Google Analytics

Google Analytics – Web Statistik fra Google
http://www.google.com/analytics/

Enhver web master der kender til gamet og som driver et site på bare lidt mere end-hobby plan ved at søgemaskinerne er en vigtig kilde til kvalificeret trafik. Dem der er nået lidt videre end dette, har også fundet ud af at besøgsstatistikken er guld (rent bogstaveligt) værd hvis man forstår at bruge den og især hvis man har ordentlige statistiske værktøjer til sin rådighed.

Google er inde i en spændende udvikling og har i den seneste tid åbnet for flere nye tjenester, hvoraf flere er beskrevet i artikler her på sitet. Den nyeste af slagsen er Google Analytics der er gratis web-statistik til alle. Jeg vil i det efterfølgende forsøge at beskrive hvad fænomenet er, hvilke stærke og svage sider der er.

Web Statistisk analyse Du kan lave web statistik på flere forskellige måder, bl.a. alt efter om du har egen webserver eller har lejet et hotel ude i byen. Hvis du har din egen web server, så er du også selv herre over hvad der logges og hvilken softtwareløsning du anvender til at behandle det du logger. Du kan f.eks. anvende WebTrends software, der er rigtig godt til formålet, faktisk så godt at mange professionelle anvender netop denne løsning, eller du kan anvende en mindre omfattende løsning, faktisk kan du selv lave ret omfattende statistik med gratis open source løsninger hvis du har en apache server og ligeså med Microsoft Log Parser hvis du bruger IIS. Netop Log parser kommer der meget snart en artikel om. Hvis du har lejet et webhotel, vil der oftest følge en statistik med som vil kunne give dig de nødvendigste oplysninger. Hvis du af den ene eller den anden grund ikke kan eller vil bruge en af de to ovennævnte løsninger, så kan du bruge en online statistik løsning, hvor du placerer en stump kode på alle dine sider, hvorefter statistikken genereres og præsenteres på en anden server hvortil du har adgang via logon og dynamisk generede websider. En sådan løsning er Google Analytics.

Baggrunden for denne tjeneste

Google har selvfølgelig ikke opfundet det dybe vand forfra. Baggrunden for denne tjeneste skal findes i Googles opkøb af Urchin, som blev gennemført i marts 2005, og det er Urchin 5 Web Analytics Software der danner det teknologiske fundament for Google Analytics. Urchin løsninger kan stadig bruges hvis f.eks. der er tale om et intranet bag en firewall, men Urchin som net løsning er, som jeg ser det, allerede død, og det er jo syn hvis du har betalt for løsningen. Læs dog herunder, pengene er måske ikke spildt.

Google Analytics fås på Engelsk, Fransk. Italiensk, Tysk, Spansk, Hollandsk, Japansk, Koreansk, Kinesisk både simplificeret og traditionel, Portugisisk, Dansk, Finsk, Norsk, Svensk og Russisk. Google Analytics er fuldt integreret med Google AdWords og selvom du skulle bruge købte keywords i andre søgemaskiner end Google kan Google Analytics både håndterer dette og sammenholde det med Google AdWord. Google Analytics giver dig beslutningsstøtte omkring optimering og indhold af dit site samt hjælper med effektivisering af både AdWord kampagner og andre markedsføringsmæssige tiltag du måtte gennemføre og vil dermed have en positiv effekt på din ROI.

Sådan starter du Som med alle de andre tjenester Google har implementeret skal du have en Google Account. Har du ikke allerede en, så se at komme i gang, det er ufarligt, smertefrit og ganske gratis. Se her https://www.google.com/accounts/NewAccount

Hernæst skal du tilmelde dig Google Analytics.

I starten var det ikke nødvendigt, her gik du bare i gang med det praktiske, men da også denne tjeneste har haft enorm succes, er ventetiden steg eksplosivt og Google er nu nødt til at jævne arbejdet ud for at kunne følge med. Tilmelding sker herfra: https://www.google.com/accounts/NewAccount

Når Google har accepteret din tilmelding, og her kan der i øjeblikket godt gå lidt tid, så er du faktisk kørende. Det at starte loggingen er et simpelt spørgsmål om at klippe/klistre den kodestump som Google leverer ind på alle dine sider, hvorefter alle besøg logges.

Dette kan Google Analytics

Google Analytics er et helt almindeligt statistik værktøj, der kan det som alle andre statistik værktøjer kan, men fordi det er et Google projekt, er der selvfølgelig lagt særlig fokus på Googles forretningsområder. I det følgende bruger jeg de begreber Google Analytics selv anvender.

Keyword Campaign Comparison

Mange webmastere har fundet ud af at der er god forretning i at købe keywords i forskellige søgemaskiner, både Google (adwords) og andre (f.eks. yahoo). Det der er afgørende for om man tjener gode penge her, er at man kontinuerligt følger med i hvad der kan betale sig og at man kontinuerligt undersøger nye muligheder og prøver dem af. Den der har størst held til hele tiden at optimere disse købte keywords, kan tjene ganske gode penge, både til sin egen forretning og på at drive keyword kampagner for andre. Google Analytics kan hjælpe og støtte denne disciplin, både for Googles egen programmer og andre søgemaskiners programmer og dermed sammenligne de forskellige programmer. Faktisk kan du med Google Analytics holde styr på alle dine marketing tiltag f.eks. ads, email newsletters, affiliate campaigns, referrals, paid links, search engines, og keywords.

Executive Summaries

Excecutive Summaries er et godt ord at kunne i flere sammenhænge, Det dækker over det faktum at vores chefer sjældent har ret meget styr på hvad der er der foregår i detaljen (hvilket de jo heller ikke behøver) men godt kan lde farvestrålende grafer, kurver og modeller. Dette kan Google Analytics levere. Du kan lave grafer på trafik, e-handel, conversion trends (sammenhæng mellem besøg og faktiske salg). Du kan hurtige finde problemområder, sammenligne indtægter, succes af kampagner og tiltag med søgeord.

Fuld AdWords Integration

Google Analytics er selvfølgelig fuldt integreret med Google Adwords og du kan få alle de nødvendige oplysninger og statistikker der kræves for at kører en succesfuld kontinuerlig Adword kampange.

Trend Reporting

Trend analyse er en væsentlig disciplin, både i forhold til almindelig optimering, Adwords, købte keywords og andre online markedsførings tiltag. Google Analytics Trend Reporting er et værktøj som du med lidt tilvænning og brug kan få rigtig meget ud af Nogle modefænomener har det med at peeke hurtigt og så dø lige så hurtigt. Hvis du rammer rigtigt og er med på bølgen kan det betyde rigtig mange penge på både kort og lang sigt. Jo bedre du bliver til dette, jo større indkomst.

e-Commerce Reporting

E-commerce Reporting er endnu en facet af Google Analytics som du anvender i sammenhæng med Keyword Campaign Comparison og Trend analyse til at optimere din e-handels løsning både i forholdt til søgemaskiner, marketingskampagner og almindelig optimering af handel der jo drejer sig om, at have de rigtige vare, i rette mængde, på rette tid og sted, til den rigtige pris. Igen et værktøj som du bør bruge tid på at mestre både hvis du selv handler og hvis du rådgiver folk der gør.

Funnel Visualization

Du kender det selv. Du kommer ind på et web site fordi du ønsker at købe en vare. Først kravler du rundt i sitet for at finde varen, så skal denne betales. Også her hopper du rundt fordi det ikke er helt klart hvad du skal for måske endelig at finde ud af at websitet kun sælger til folk der bor i USA eller måske giver du helt op fordi det er for besværligt at handle. En ting er helt sikkert, her handler du aldrig igen. Google Analytics Funnel Visualization viser dig hvilke flaskehalse der findes i dine conversions (se oven for) og checkout processes – hvilke faktorer der medvirker såsom forvirrende indhold eller labyrint lignende navigation. Funnel Visualization hjælper dig med at fjerne eller ændre disse forhold så du kan funnele besøgende ud gennem de rigtige kanaler og konvertere besøg til handler.

Site Overlay

Site Overlay er en funktion der sammenholder de enkelte web sider med klik og konversions data og viser dig dermed hvilke links der føre til konversion. Dette kan du bruge til at optimerer dit site og din link struktur således at der er flere veje til samme handel og dermed forhåbentlig flere handler og så flere af dine eksisterende veje bliver attraktive og dermed flere handler fordelt på flere varer. Ordet handel kan selvfølgelig også dække over ordet besøg, hvis man ikke sælger noget.

Advanced Visitor Segmentation

Google Analytics har mere end 80 prædefinerede rapporter indbygget. Advanced Visitor Segmentation giver dig yderligere 18 områder hvor du kan fordybe dig, f.eks. inden for geografiske analyser, nye besøgende kontra genbesøg, sammenligninger mellem flere af de ovennævnte rapporter. Advanced Visitor Segmentation giver dig også mulighed for at lave rapporter baseret på brugernes aktioner eller på de oplysninger brugerne giver dig selv.

GeoTargeting

GeoTargeting kan via de medfølgende kort, de prædefinerede rapporter og krydssegmentering vise dig hvorfra dine besøg kommer, og hvilke geografiske områder der indeholder det størst økonomiske potentiale. GeoTargeting er endnu en funktion der tillader dig at sammenholde og krydsreferere data for at optimere din nuværende web tilstedeværelse og for at identificere morgendagens interesseområder og muligheder

Analysis Options

Igen arbejder vi med krydsreferencer og krydssegmentering, denne gang efter dine ønsker. Ønsker du at sammenligne denne måned med samme fra sidste år, eller forår med efterår eller vil du samle statistik over lifetime value for et givet segment, så er det her du skal ofre din tid.

Den løftede pegefinger

Efter alt jubelbegejstringen er det på tide at løfte en pegefinger. Google breder sig over et ganske stort segment af informationssamfundets kernefunktionalitet og der er allerede nu folk der er begyndt at blive bekymret for Googles magt position internationalt og løfter pegefingeren i advarsel mod det monopol der er ved at tegne sig. Google kan på sigt sagtens udvikle sig til en ny Microsoft, blot i meget større forstand og med mange gange flere negative indvirkninger på vores hverdag. Du skal huske når du giver dig i kast med Google Sitemap, Base, Analytics med meget mere så baserer du dels en meget stor del af din forretning i Googles hænder og du kan være sikker på at Google ved meget mere om dig og hvad der driver din forretning end du selv gør. Du skal også vide at Google jo også har adgang til dine konkurrenters data og til data for markeder uden for dit interesseområde. Denne viden kan potentielt give Google en enorm magt, hvis de ønsker at anvende den. Jeg er nok ikke selv så bekymret over disse fremtidsudsigter og jeg ønsker i hvert tilfælde at mestre disse nye områder, helst før min nabo. I hvilken grad jeg vil udnytte dem til missions kritiske ting vil fremtiden vise, beslutningen vil under alle omstændigheder blive baseret på indgående kendskab til hvad det er jeg vælger og fravælger.

Læs mere om google her:

The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis

Tjen penge med Google Adsense
Google Analytics
Google Sitemap

 

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking

Google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- Søgemaskine
  markedsføring

-
IT sikkerhed
- SEO
- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Google Alalytics Google Alalytics Google Alalytics Google Alalytics Google Alalytics