Google Analytics
Enhver web master der kender til gamet og som
driver et site på bare lidt mere end-hobby plan ved at
søgemaskinerne er en vigtig kilde til kvalificeret trafik. Dem der
er nået lidt videre end dette, har også fundet ud af at
besøgsstatistikken er guld (rent bogstaveligt) værd hvis man forstår
at bruge den og især hvis man har ordentlige statistiske værktøjer
til sin rådighed.
Google er inde i en spændende udvikling og har i
den seneste tid åbnet for flere nye tjenester, hvoraf flere er
beskrevet i artikler her på sitet. Den nyeste af slagsen er Google Analytics der er gratis web-statistik til alle. Jeg vil i det
efterfølgende forsøge at beskrive hvad fænomenet er, hvilke stærke
og svage sider der er.
Web Statistisk analyse Du kan lave web statistik
på flere forskellige måder, bl.a. alt efter om du har egen webserver eller har lejet et hotel ude i byen. Hvis du har din egen web
server, så er du også selv herre over hvad der logges og hvilken softtwareløsning du anvender til at behandle det du
logger. Du kan
f.eks. anvende WebTrends software, der er rigtig godt til formålet,
faktisk så godt at mange professionelle anvender netop denne
løsning, eller du kan anvende en mindre omfattende løsning, faktisk
kan du selv lave ret omfattende statistik med gratis open source
løsninger hvis du har en apache server og ligeså med Microsoft Log
Parser hvis du bruger IIS. Netop Log parser kommer der meget snart
en artikel om. Hvis du har lejet et webhotel, vil der
oftest følge en statistik med som vil kunne give dig de nødvendigste
oplysninger. Hvis du af den ene eller den anden grund ikke kan eller
vil bruge en af de to ovennævnte løsninger, så kan du bruge en
online statistik løsning, hvor du placerer en stump kode på alle
dine sider, hvorefter statistikken genereres og præsenteres på en
anden server hvortil du har adgang via logon og dynamisk generede
websider. En sådan løsning er Google Analytics.
Baggrunden for
denne tjeneste
Google har selvfølgelig ikke opfundet det dybe
vand forfra. Baggrunden for denne tjeneste skal findes i Googles
opkøb af Urchin, som blev gennemført i marts 2005, og det er Urchin
5 Web Analytics Software der danner det teknologiske fundament for
Google Analytics. Urchin løsninger kan stadig bruges hvis f.eks. der
er tale om et intranet bag en firewall, men Urchin som net løsning
er, som jeg ser det, allerede død, og det er jo syn hvis du har
betalt for løsningen. Læs dog herunder, pengene er måske ikke spildt.
Google Analytics fås på Engelsk, Fransk. Italiensk,
Tysk, Spansk, Hollandsk, Japansk, Koreansk, Kinesisk både
simplificeret og traditionel, Portugisisk, Dansk, Finsk, Norsk,
Svensk og Russisk. Google Analytics er fuldt integreret med Google
AdWords og selvom du skulle bruge købte keywords i andre
søgemaskiner end Google kan Google Analytics både håndterer dette og
sammenholde det med Google AdWord. Google Analytics giver dig
beslutningsstøtte omkring optimering og indhold af dit site samt
hjælper med effektivisering af både AdWord kampagner og andre
markedsføringsmæssige tiltag du måtte gennemføre og vil dermed have en
positiv effekt på din ROI.
Sådan starter du Som med alle de andre tjenester Google har implementeret skal du have en Google Account. Har du ikke
allerede en, så se at komme i gang, det er ufarligt, smertefrit og
ganske gratis. Se her https://www.google.com/accounts/NewAccount
Hernæst skal du tilmelde dig
Google Analytics.
I starten var det ikke nødvendigt, her gik du bare
i gang med det praktiske, men da også denne tjeneste har haft enorm
succes, er ventetiden steg eksplosivt og Google er nu nødt til at
jævne arbejdet ud for at kunne følge med. Tilmelding sker herfra:
https://www.google.com/accounts/NewAccount
Når Google har accepteret din tilmelding, og her
kan der i øjeblikket godt gå lidt tid, så er du faktisk kørende. Det
at starte loggingen er et simpelt spørgsmål om at klippe/klistre den
kodestump som Google leverer ind på alle dine sider, hvorefter alle
besøg logges.
Dette kan Google Analytics
Google Analytics er et
helt almindeligt statistik værktøj, der kan det som alle andre
statistik værktøjer kan, men fordi det er et Google projekt, er der
selvfølgelig lagt særlig fokus på Googles forretningsområder. I det
følgende bruger jeg de begreber Google Analytics selv anvender.
Keyword Campaign Comparison
Mange webmastere har fundet ud af at der er god
forretning i at købe keywords i forskellige søgemaskiner, både Google (adwords) og andre (f.eks. yahoo). Det der er afgørende for
om man tjener gode penge her, er at man kontinuerligt følger med i
hvad der kan betale sig og at man kontinuerligt undersøger nye
muligheder og prøver dem af. Den der har størst held til hele tiden
at optimere disse købte keywords, kan tjene ganske gode penge, både
til sin egen forretning og på at drive keyword kampagner for andre.
Google Analytics kan hjælpe og støtte denne disciplin, både for
Googles egen programmer og andre søgemaskiners programmer og dermed
sammenligne de forskellige programmer. Faktisk kan du med Google
Analytics holde styr på alle dine marketing tiltag f.eks. ads, email
newsletters, affiliate campaigns, referrals, paid links, search
engines, og keywords.
Executive Summaries
Excecutive Summaries er et godt ord at kunne i
flere sammenhænge, Det dækker over det faktum at vores chefer
sjældent har ret meget styr på hvad der er der foregår i detaljen
(hvilket de jo heller ikke behøver) men godt kan lde farvestrålende
grafer, kurver og modeller. Dette kan Google Analytics levere. Du
kan lave grafer på trafik, e-handel, conversion trends (sammenhæng
mellem besøg og faktiske salg). Du kan hurtige finde problemområder, sammenligne indtægter, succes af kampagner og tiltag med
søgeord.
Fuld AdWords Integration
Google Analytics er selvfølgelig fuldt integreret
med Google Adwords og du kan få alle de nødvendige oplysninger og
statistikker der kræves for at kører en succesfuld kontinuerlig
Adword kampange.
Trend Reporting
Trend analyse er en væsentlig disciplin, både i
forhold til almindelig optimering, Adwords, købte keywords og andre
online markedsførings tiltag. Google Analytics Trend Reporting er et
værktøj som du med lidt tilvænning og brug kan få rigtig meget ud af
Nogle modefænomener har det med at peeke hurtigt og så dø lige så
hurtigt. Hvis du rammer rigtigt og er med på bølgen kan det betyde
rigtig mange penge på både kort og lang sigt. Jo bedre du bliver til
dette, jo større indkomst.
e-Commerce Reporting
E-commerce Reporting er endnu en facet af Google
Analytics som du anvender i sammenhæng med Keyword Campaign
Comparison og Trend analyse til at optimere din e-handels løsning
både i forholdt til søgemaskiner, marketingskampagner og almindelig
optimering af handel der jo drejer sig om, at have de rigtige vare,
i rette mængde, på rette tid og sted, til den rigtige pris. Igen et
værktøj som du bør bruge tid på at mestre både hvis du selv handler
og hvis du rådgiver folk der gør.
Funnel Visualization
Du kender det selv. Du kommer ind på et web site
fordi du ønsker at købe en vare. Først kravler du rundt i sitet for
at finde varen, så skal denne betales. Også her hopper du rundt
fordi det ikke er helt klart hvad du skal for måske endelig at finde
ud af at websitet kun sælger til folk der bor i USA eller måske
giver du helt op fordi det er for besværligt at handle. En ting er
helt sikkert, her handler du aldrig igen. Google Analytics Funnel
Visualization viser dig hvilke flaskehalse der findes i dine conversions (se oven for) og checkout processes – hvilke faktorer der
medvirker såsom forvirrende indhold eller labyrint lignende
navigation. Funnel Visualization hjælper dig med at fjerne eller
ændre disse forhold så du kan funnele besøgende ud gennem de rigtige
kanaler og konvertere besøg til handler.
Site Overlay
Site Overlay er en funktion der sammenholder de
enkelte web sider med klik og konversions data og viser dig dermed
hvilke links der føre til konversion. Dette kan du bruge til at
optimerer dit site og din link struktur således at der er flere veje til
samme handel og dermed forhåbentlig flere handler og så flere af
dine eksisterende veje bliver attraktive og dermed flere handler
fordelt på flere varer. Ordet handel kan selvfølgelig også dække over
ordet besøg, hvis man ikke sælger noget.
Advanced Visitor Segmentation
Google Analytics har mere end 80 prædefinerede
rapporter indbygget. Advanced Visitor Segmentation giver dig
yderligere 18 områder hvor du kan fordybe dig, f.eks. inden for
geografiske analyser, nye besøgende kontra genbesøg, sammenligninger
mellem flere af de ovennævnte rapporter. Advanced Visitor
Segmentation giver dig også mulighed for at lave rapporter baseret
på brugernes aktioner eller på de oplysninger brugerne giver dig
selv.
GeoTargeting
GeoTargeting kan via de medfølgende kort, de
prædefinerede rapporter og krydssegmentering vise dig hvorfra dine
besøg kommer, og hvilke geografiske områder der indeholder det
størst økonomiske potentiale. GeoTargeting er endnu en funktion der
tillader dig at sammenholde og krydsreferere data for at optimere
din nuværende web tilstedeværelse og for at identificere
morgendagens interesseområder og muligheder
Analysis Options
Igen arbejder vi med krydsreferencer og
krydssegmentering, denne gang efter dine ønsker. Ønsker du at
sammenligne denne måned med samme fra sidste år, eller forår med
efterår eller vil du samle statistik over lifetime value for et
givet segment, så er det her du skal ofre din tid.
Den løftede pegefinger
Efter alt jubelbegejstringen er det på tide at
løfte en pegefinger. Google breder sig over et ganske stort segment
af informationssamfundets kernefunktionalitet og der er allerede
nu folk der er begyndt at blive bekymret for Googles magt position
internationalt og løfter pegefingeren i advarsel mod det monopol der
er ved at tegne sig. Google kan på sigt sagtens udvikle sig til en
ny Microsoft, blot i meget større forstand og med mange gange flere
negative indvirkninger på vores hverdag. Du skal huske når du giver
dig i kast med Google Sitemap, Base, Analytics med meget mere så
baserer du dels en meget stor del af din forretning i Googles hænder
og du kan være sikker på at Google ved meget mere om dig og hvad der
driver din forretning end du selv gør. Du skal også vide at Google
jo også har adgang til dine konkurrenters data og til data for
markeder uden for dit interesseområde. Denne viden kan potentielt
give Google en enorm magt, hvis de ønsker at anvende den. Jeg er nok
ikke selv så bekymret over disse fremtidsudsigter og jeg ønsker i
hvert tilfælde at mestre disse nye områder, helst før min nabo. I
hvilken grad jeg vil udnytte dem til missions kritiske ting vil
fremtiden vise, beslutningen vil under alle omstændigheder blive
baseret på indgående kendskab til hvad det er jeg vælger og
fravælger.
Læs mere om google her:
The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis
Tjen
penge med Google Adsense
Google
Analytics
Google
Sitemap
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking
Google
SEO -
Blackhat Teckniques
|