Bufferzone
Tjen penge med
Google Adsense
Der er mange mennesker der forsøger sig med at
tjene penge på deres web sites på mange forskellige måder. De fleste
tjener småpenge og det bliver aldrig til mere, nogle enkelte tjener
meget gode penge. Denne serie af artikler forsøger at afdække hvad
der skal til for at skabe en fornuftig stabil indkomst med Google
Adsense Programmet. Det er vigtigt fra starten at gøre sig klart,
dette er ikke en Get-Rich-Quick artikel, snare en
Sådan-sørger-du-for-at-dit-hårde-arbejde-i-løbet-at-nogle-år-kaster-lidt-af-sig
artikel. Dermed ikke sagt at lige netop du kan være den der tjener
de store penge.
Hvad er Google Adsense
For at kunne beskrive adsense ordentligt, må vi
først kikke lidt på Google adwords. Adwords kender du sikkert
allerede, det er de links du finder i højre side i google når du
søger efter et eller andet. Adwords er revolutionerende på flere
måder. For det første er det et af de første eksempler på 100 %
målrettet annoncering. Et web site der sælger blåbærtærte, kan sørge
for, at annoncen for deres blåbærtærte kun vises sammen med
søgeresultater for ordet blåbærtærte og dermed kun rammer folk der
allerede er interesseret i blåbærtærte. Firmaet kan selvfølgelig
også købe andre ord til samme annonce, f.eks. blåbær, tærte,
frugttærte, dessert osv. osv. det er rent et spørgsmål om hvad de selv
ønsker. Den anden revolution finder vi i googles måde at prissætte
disse annoncer på. Google er en søgemaskine, der ikke har meget
forstand på hvad sådanne annoncer skal koste, så i stedet for en
fast pris satte man annoncørerne til at byde mod hinanden. Hvis
firmaet der sælger blåbærtærte vil sikre at deres annonce vises
flest gange for ordet blåbærtærte, så må de byde mere end
konkurrenterne. Google tjener så pengene hver gang du eller jeg
søger på et eller andet og klikker på en af adwords linkene. Adsense
er google der lader os andre få en bid af kagen med den forskel, at
hvor adwords er drevet af søgeord, drives adsense af indholdet i dit
site.
Sådan virker det (i den ideelle verden)
Du har et web site der handler om desserter og web
sitet er lavet på en sådan måde at google overhoved ikke har
problemer med at identificerer at Dessert er sitets tema. En af dine
artikler handler om blåbærtærte. Artikler er skrevet og optimeret
til ordet blåbærtærte og den er godt placeret i google netop for
søgeordet blåbærtærte. På alle siderne i dit web site er der indsat
et stykke javascript, der dels identificerer dit site og som
muliggør at Google kan indsætte annoncer der netop er relevante for
den enkelte artikel. I dette tilfælde vil annoncen for ovennævnte
tærtefirmas blåbærtærte blive indsat. Fordi annoncen passer præcist
til emnet i din artikel og fordi dit site er godt placeret i Google
og derfor ofte bliver fundet når folk søger på f.eks. blåbærtærte
vil en del af dem der finder artiklen også klikke på annoncen. Hver
gang de gør dette vil du tjene en procentdel af det annoncøren har
betalt Google for at vise annoncen.
Du har sikkert allerede nu fået ideen.
Jeg trykker da bare selv på de annoncer Google
sætter på mine sider, og jeg får alle vennerne til det også. Vi
laver da en klup, hvor vi trykker på hinandens annoncer og dermed
hjælper hinanden med at tjene penge. Nej vi laver et script der gør
det så kluppens medlemmer kan tilmelde sig og så laves der klicks i
millionvis, vi VI BLIVER RIGE!!!!!!!
Og den geniale ide er du så den første der får???
Nej google har også set muligheden, tro mig blot på renommeet i
dette tilfælde. Det eneste du opnår her er at blive bannet FOR EVIGT
i google, så lad være med det.
Avancerede muligheder for styring
Du har sikkert nu nogle meget relevante spørgsmål,
såsom f.eks. ”hvad med mine konkurrenter, kan de nu annoncerer på
mine sider?” eller ”Hvad med mit design, risikerer jeg nu grimme
annoncer, der slet ikke passer ind i mit design? Osv. Svaret på
dette er at google har indbygget mulighed for filtrering og styring
i adsense systemet så du har en vis grad af kontrol med hvad der
vises på dine sider og hvordan
Competitive ad filters. giver dig mulighed for at blokkerer konkurrerende web sites og andre sites du ikke ønsker
announcer for på dit site. Du lister simpelthen de URL’er du ønsker
Ad Review. Google har indbygget en vis form for
både automatiseret og menneskelig kvalitets og indholdskontrol for
alle annoncer før det frigives. Dette skulle gerne give en vis
garanti for kvaliteten af
Sensitive content filters. Google forsøger at
filtrer annoncerne således at der er en vis grad af garanti for at
annoncerne ikke er totalt upassende til sitet. F.eks vil man ikke
finde announcer for et olieselskab på en side der handler om
miljøkamp
Vælg selv annoncer Som standard vælger google
annoncerne der placers på dine sider. Hvis du an en eller anden
grund, skulle ønske selv at vælge hvilke annoncer der placeres kan
du det, Dette giver fuld kontrol, men kræver selvfølgelig også mere
arbejde af dig.
Tilpas annoncerne så de passer til din side De
fleste web master’s bruger megen tid og kræfter på sites design og
standard annoncer ville ikke passe til ret mange sites når det
kommer til stykket. Derfor har google også indbygget mulighed for at
du kan tilpasse annoncerne selv. Du har rådighed over 200
forskellige farver og 24 forskellige forudbestemte farvepaletter (du
kan endda selv skabe dine egne custom paletter med et simpelt (peg-og-klik
farvevælge værktøj)
Adsense time settings. De seneste meldinger peger I
retningen af at google adsense får mulighed for at kontrollerer
hvornår hvilke annoncer vises på dine sider. Denne funktionalitet
har været efterspurgt længe bland professionelle adsenserer, der via
deres besøgsstatestik, deres adsense statistik, vidensdeling i
specialiserede fora på nettet og en god bid erfaring har
identificeret at denne styring i tid kan give extra procenter.
Begynderen skal i første omgang bare vide at den er der, jeg vil
senere skrive noget om hvordan man gør det i praksis.
Følg med I økonomien online Med i adsense
programmet er der selvfølgelig mulighed for at følge med i
økonomien, hvad du tjener og andre generelle statistikker som
f.eks.;
- sidevisninger - antal clicks - clicks og
click-through rate.
Du kan holde øje med hvordan dine forskellige
announcer klare sig afhængig af hvilken side de er på, hvilken type
annonce de er, farvepallet valg osv. osv. og dermed optimerer din
indtjening ved at identificerer hvilke kombinationer der klare sig
bedst og ved at optimerer de sider og annoncer der ikke klare sig så
godt.
Sådan kommer du i gang Det er let at komme i gang.
På https://www.google.com/adsense/ finder du en ”Click here to apply”
knap der leder dig til en formularside som du udfylder. Når Google
har godkendt dig så logger du ind på din Adsense konto, hvor du
finder en stump HTML kode som du kan paste ind på dine sider. HTML
koden kan både placeres manuelt, placeres som en del at et CMS eller
i et eksisterende add server system.
Sådan tjener du store penge Formlen er i
virkeligheden relativt simpel og lige til.
Højt betalende søgeord(1) + meget trafik + Høj
Click-Through ratio(2) = guld
(1)ord som annoncørerne byder højt på (2)stor
procentdel af besøgende der klikker på annoncen
Resten af artiklen og de efterfølgende i serien
handler om hvordan man opnår ovenstående simple formel.
Find din Niche – Web sitets emne At vælge en niche
til sit web site, eller at stramme sådan op på indholdet af sit
allerede eksisterende web site så indholdet ligger inden for en
klart defineret niche, er væsentligt af flere årsager.
Det første man lærer på ethvert
markedsføringskursus er at det ikke kan betale sig at skyde med
spredhagl. Hvis en annonce skal have effekt, skal den ramme
målgruppen så præcist som muligt.
Det at dit site ligger inden for en niche betyder
dels at google har let ved at gennemskue sitets emne og dermed let
ved at placerer annoncer der er relevante for dit emne på dit site.
Husk at hvis annoncerne ikke er relevante for indholdet af den side
de placeres på, så er sandsynligheden for at en besøgende trykker på
annoncen lille (lav Click-Through ratio)
Da specifikke niche søgeord, er de ord der giver
mest mening for annoncørerne at bruge, er det også disse søgeord de
er mest villige til at betale gode penge for, og dermed de ord hvor
konkurrencen mellem annoncørerne er hårdest. Hvis dit web site er
bredt i emnet vil det dels være dårligt placeret for specifikke
søgeord og dermed ikke tiltrække så meget trafik på disse specifikke
søgeord og dels kun kunne tiltrække brede annoncetermer, der ikke
giver det store afkast (billige søgeord og lav trafik)
Sitets niche eller tema skal være velafgrænset og
sitet skal optimeres så temaet fremstår tydeligt for google. Nichen
skal helst vælges (hvis man har et valg) inden for et område/emne
hvor der er kommercielle interesser og gerne relativt stor
konkurrence. Der skal være annoncører der er villige til at betale
for annoncerne
Hvis du står foran at skulle vælge et emne (nogle
af de folk der tjener de store penge på adsense laver web sites med
emner valgt specifikt ud fra hvad der kan betale sig, udelukkende
til brug for adsense annoncer) og gerne vil vælge et emne der
indeholder højt betalende søgeord, så er der værktøjer og metoder du
kan bruge til dette.
Overture er et andet søgemaskine/annoncerings
program end adsense, der virker på en lidt anderledes men dog
sammenlignelig måde. Da google holder kortene meget tæt ind til
kortene og ikke afsløre noget som helst om deres priser, er vi nødt
til at gå andre veje, Overture er en sådan vej og selvom vi ikke kan
sætte lighedstegn mellem Overture priser og Google adsense bud, så
kan vi i hvert tilfælde bruge dem som en pege pil og til at sige
noget om forholdene mellem forskellige søgeord
http://uv.bidtool.overture.com/d/search/tools/bidtool/
Trin nr. 2 kan være analyse med google. Du kan
tage udgangspunkt i google Zeitgeist (http://www.google.co.uk/press/intl-zeitgeist.html#dk)
der giver dig top 10 søgninger pr. måned og herefter selv søge med
disse og relaterede ord i google. For hver søgning noterer du hvilke
adwords annoncer der er på siden. Hvis dine søgninger ligger inden
for samme tema, skulle du relativt let kunne se hvem der konkurrerer
om disse søgeord. Er der flere store firmaer om samme ord skulle der
her være penge at hente.
Det der er vigtigt i første omgang Jeg starter
lige med igen at minde om formelen
Højt betalende søgeord(1) + meget trafik + Høj
Click-Through ratio(2) = guld
Hvad enten du starter fra bunden og skal til at
vælge hvad dit web site skal handle om eller om du allerede har et
web site inden for et emne/niche. Så drejer det sig i første omgang
om at identificerer de søgeord, der giver de mange penge. På det
amerikanske markedet findes der ord der giver 60 til 70 dollars pr.
click eller mere hvor andre søgeord ofte giver helt ned til 0.001
dollars pr. click som du sikkert kan se, er det helt nødvendigt at
identificerer de gode hvis du skal op på en acceptabel indkomst.
I næste del vil jeg bl.a. kikke på
søgeordsanalysen, her med adsense øjne og med det tillæg at vi også
ser på hvor meget de enkelte ord potentielt vil give pr. click. Jeg
vil også kikke på hvordan vi udregner vores afhængighed af google,
idet man skal huske at trafikken er et element i formelen og at den
jo sagtens kan komme andre steder for end google. Jeg ser også på
hvordan denne google sårbarhedsanalyse kan bruges til at formindske
sårbarheden.
Endelig vil jeg se på de begreber der høre til
adsense verdenen og sammen med dem beskrive det erfaringer,
fluktiotioner og frustrationer der høre med til at drive et
succesfuldt adsense site. Hvilken rækkefølge de enkelte dele kommer
i, ved jeg endnu ikke
Læs mere om google her:
The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis
Tjen
penge med Google Adsense
Google
Analytics
Google
Sitemap
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking
Google
SEO -
Blackhat Teckniques
|