Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Bufferzone

Tjen penge med Google Adsense

Der er mange mennesker der forsøger sig med at tjene penge på deres web sites på mange forskellige måder. De fleste tjener småpenge og det bliver aldrig til mere, nogle enkelte tjener meget gode penge. Denne serie af artikler forsøger at afdække hvad der skal til for at skabe en fornuftig stabil indkomst med Google Adsense Programmet. Det er vigtigt fra starten at gøre sig klart, dette er ikke en Get-Rich-Quick artikel, snare en Sådan-sørger-du-for-at-dit-hårde-arbejde-i-løbet-at-nogle-år-kaster-lidt-af-sig artikel. Dermed ikke sagt at lige netop du kan være den der tjener de store penge.

Hvad er Google Adsense

For at kunne beskrive adsense ordentligt, må vi først kikke lidt på Google adwords. Adwords kender du sikkert allerede, det er de links du finder i højre side i google når du søger efter et eller andet. Adwords er revolutionerende på flere måder. For det første er det et af de første eksempler på 100 % målrettet annoncering. Et web site der sælger blåbærtærte, kan sørge for, at annoncen for deres blåbærtærte kun vises sammen med søgeresultater for ordet blåbærtærte og dermed kun rammer folk der allerede er interesseret i blåbærtærte. Firmaet kan selvfølgelig også købe andre ord til samme annonce, f.eks. blåbær, tærte, frugttærte, dessert osv. osv. det er rent et spørgsmål om hvad de selv ønsker. Den anden revolution finder vi i googles måde at prissætte disse annoncer på. Google er en søgemaskine, der ikke har meget forstand på hvad sådanne annoncer skal koste, så i stedet for en fast pris satte man annoncørerne til at byde mod hinanden. Hvis firmaet der sælger blåbærtærte vil sikre at deres annonce vises flest gange for ordet blåbærtærte, så må de byde mere end konkurrenterne. Google tjener så pengene hver gang du eller jeg søger på et eller andet og klikker på en af adwords linkene. Adsense er google der lader os andre få en bid af kagen med den forskel, at hvor adwords er drevet af søgeord, drives adsense af indholdet i dit site.

Sådan virker det (i den ideelle verden)

Du har et web site der handler om desserter og web sitet er lavet på en sådan måde at google overhoved ikke har problemer med at identificerer at Dessert er sitets tema. En af dine artikler handler om blåbærtærte. Artikler er skrevet og optimeret til ordet blåbærtærte og den er godt placeret i google netop for søgeordet blåbærtærte. På alle siderne i dit web site er der indsat et stykke javascript, der dels identificerer dit site og som muliggør at Google kan indsætte annoncer der netop er relevante for den enkelte artikel. I dette tilfælde vil annoncen for ovennævnte tærtefirmas blåbærtærte blive indsat. Fordi annoncen passer præcist til emnet i din artikel og fordi dit site er godt placeret i Google og derfor ofte bliver fundet når folk søger på f.eks. blåbærtærte vil en del af dem der finder artiklen også klikke på annoncen. Hver gang de gør dette vil du tjene en procentdel af det annoncøren har betalt Google for at vise annoncen.

Du har sikkert allerede nu fået ideen.

Jeg trykker da bare selv på de annoncer Google sætter på mine sider, og jeg får alle vennerne til det også. Vi laver da en klup, hvor vi trykker på hinandens annoncer og dermed hjælper hinanden med at tjene penge. Nej vi laver et script der gør det så kluppens medlemmer kan tilmelde sig og så laves der klicks i millionvis, vi VI BLIVER RIGE!!!!!!!

Og den geniale ide er du så den første der får??? Nej google har også set muligheden, tro mig blot på renommeet i dette tilfælde. Det eneste du opnår her er at blive bannet FOR EVIGT i google, så lad være med det.

Avancerede muligheder for styring

Du har sikkert nu nogle meget relevante spørgsmål, såsom f.eks. ”hvad med mine konkurrenter, kan de nu annoncerer på mine sider?” eller ”Hvad med mit design, risikerer jeg nu grimme annoncer, der slet ikke passer ind i mit design? Osv. Svaret på dette er at google har indbygget mulighed for filtrering og styring i adsense systemet så du har en vis grad af kontrol med hvad der vises på dine sider og hvordan

Competitive ad filters. giver dig mulighed for at blokkerer konkurrerende web sites og andre sites du ikke ønsker announcer for på dit site. Du lister simpelthen de URL’er du ønsker

Ad Review. Google har indbygget en vis form for både automatiseret og menneskelig kvalitets og indholdskontrol for alle annoncer før det frigives. Dette skulle gerne give en vis garanti for kvaliteten af

Sensitive content filters. Google forsøger at filtrer annoncerne således at der er en vis grad af garanti for at annoncerne ikke er totalt upassende til sitet. F.eks vil man ikke finde announcer for et olieselskab på en side der handler om miljøkamp

Vælg selv annoncer Som standard vælger google annoncerne der placers på dine sider. Hvis du an en eller anden grund, skulle ønske selv at vælge hvilke annoncer der placeres kan du det, Dette giver fuld kontrol, men kræver selvfølgelig også mere arbejde af dig.

Tilpas annoncerne så de passer til din side De fleste web master’s bruger megen tid og kræfter på sites design og standard annoncer ville ikke passe til ret mange sites når det kommer til stykket. Derfor har google også indbygget mulighed for at du kan tilpasse annoncerne selv. Du har rådighed over 200 forskellige farver og 24 forskellige forudbestemte farvepaletter (du kan endda selv skabe dine egne custom paletter med et simpelt (peg-og-klik farvevælge værktøj)

Adsense time settings. De seneste meldinger peger I retningen af at google adsense får mulighed for at kontrollerer hvornår hvilke annoncer vises på dine sider. Denne funktionalitet har været efterspurgt længe bland professionelle adsenserer, der via deres besøgsstatestik, deres adsense statistik, vidensdeling i specialiserede fora på nettet og en god bid erfaring har identificeret at denne styring i tid kan give extra procenter. Begynderen skal i første omgang bare vide at den er der, jeg vil senere skrive noget om hvordan man gør det i praksis.

Følg med I økonomien online Med i adsense programmet er der selvfølgelig mulighed for at følge med i økonomien, hvad du tjener og andre generelle statistikker som f.eks.;

- sidevisninger - antal clicks - clicks og click-through rate.

Du kan holde øje med hvordan dine forskellige announcer klare sig afhængig af hvilken side de er på, hvilken type annonce de er, farvepallet valg osv. osv. og dermed optimerer din indtjening ved at identificerer hvilke kombinationer der klare sig bedst og ved at optimerer de sider og annoncer der ikke klare sig så godt.

Sådan kommer du i gang Det er let at komme i gang. På https://www.google.com/adsense/ finder du en ”Click here to apply” knap der leder dig til en formularside som du udfylder. Når Google har godkendt dig så logger du ind på din Adsense konto, hvor du finder en stump HTML kode som du kan paste ind på dine sider. HTML koden kan både placeres manuelt, placeres som en del at et CMS eller i et eksisterende add server system.

Sådan tjener du store penge Formlen er i virkeligheden relativt simpel og lige til.

Højt betalende søgeord(1) + meget trafik + Høj Click-Through ratio(2) = guld

(1)ord som annoncørerne byder højt på (2)stor procentdel af besøgende der klikker på annoncen

Resten af artiklen og de efterfølgende i serien handler om hvordan man opnår ovenstående simple formel.

Find din Niche – Web sitets emne At vælge en niche til sit web site, eller at stramme sådan op på indholdet af sit allerede eksisterende web site så indholdet ligger inden for en klart defineret niche, er væsentligt af flere årsager.

Det første man lærer på ethvert markedsføringskursus er at det ikke kan betale sig at skyde med spredhagl. Hvis en annonce skal have effekt, skal den ramme målgruppen så præcist som muligt.

Det at dit site ligger inden for en niche betyder dels at google har let ved at gennemskue sitets emne og dermed let ved at placerer annoncer der er relevante for dit emne på dit site. Husk at hvis annoncerne ikke er relevante for indholdet af den side de placeres på, så er sandsynligheden for at en besøgende trykker på annoncen lille (lav Click-Through ratio)

Da specifikke niche søgeord, er de ord der giver mest mening for annoncørerne at bruge, er det også disse søgeord de er mest villige til at betale gode penge for, og dermed de ord hvor konkurrencen mellem annoncørerne er hårdest. Hvis dit web site er bredt i emnet vil det dels være dårligt placeret for specifikke søgeord og dermed ikke tiltrække så meget trafik på disse specifikke søgeord og dels kun kunne tiltrække brede annoncetermer, der ikke giver det store afkast (billige søgeord og lav trafik)

Sitets niche eller tema skal være velafgrænset og sitet skal optimeres så temaet fremstår tydeligt for google. Nichen skal helst vælges (hvis man har et valg) inden for et område/emne hvor der er kommercielle interesser og gerne relativt stor konkurrence. Der skal være annoncører der er villige til at betale for annoncerne

Hvis du står foran at skulle vælge et emne (nogle af de folk der tjener de store penge på adsense laver web sites med emner valgt specifikt ud fra hvad der kan betale sig, udelukkende til brug for adsense annoncer) og gerne vil vælge et emne der indeholder højt betalende søgeord, så er der værktøjer og metoder du kan bruge til dette.

Overture er et andet søgemaskine/annoncerings program end adsense, der virker på en lidt anderledes men dog sammenlignelig måde. Da google holder kortene meget tæt ind til kortene og ikke afsløre noget som helst om deres priser, er vi nødt til at gå andre veje, Overture er en sådan vej og selvom vi ikke kan sætte lighedstegn mellem Overture priser og Google adsense bud, så kan vi i hvert tilfælde bruge dem som en pege pil og til at sige noget om forholdene mellem forskellige søgeord

http://uv.bidtool.overture.com/d/search/tools/bidtool/

Trin nr. 2 kan være analyse med google. Du kan tage udgangspunkt i google Zeitgeist (http://www.google.co.uk/press/intl-zeitgeist.html#dk) der giver dig top 10 søgninger pr. måned og herefter selv søge med disse og relaterede ord i google. For hver søgning noterer du hvilke adwords annoncer der er på siden. Hvis dine søgninger ligger inden for samme tema, skulle du relativt let kunne se hvem der konkurrerer om disse søgeord. Er der flere store firmaer om samme ord skulle der her være penge at hente.

Det der er vigtigt i første omgang Jeg starter lige med igen at minde om formelen

Højt betalende søgeord(1) + meget trafik + Høj Click-Through ratio(2) = guld

Hvad enten du starter fra bunden og skal til at vælge hvad dit web site skal handle om eller om du allerede har et web site inden for et emne/niche. Så drejer det sig i første omgang om at identificerer de søgeord, der giver de mange penge. På det amerikanske markedet findes der ord der giver 60 til 70 dollars pr. click eller mere hvor andre søgeord ofte giver helt ned til 0.001 dollars pr. click som du sikkert kan se, er det helt nødvendigt at identificerer de gode hvis du skal op på en acceptabel indkomst.

I næste del vil jeg bl.a. kikke på søgeordsanalysen, her med adsense øjne og med det tillæg at vi også ser på hvor meget de enkelte ord potentielt vil give pr. click. Jeg vil også kikke på hvordan vi udregner vores afhængighed af google, idet man skal huske at trafikken er et element i formelen og at den jo sagtens kan komme andre steder for end google. Jeg ser også på hvordan denne google sårbarhedsanalyse kan bruges til at formindske sårbarheden.

Endelig vil jeg se på de begreber der høre til adsense verdenen og sammen med dem beskrive det erfaringer, fluktiotioner og frustrationer der høre med til at drive et succesfuldt adsense site. Hvilken rækkefølge de enkelte dele kommer i, ved jeg endnu ikke

Læs mere om google her:

The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis

Tjen penge med Google Adsense
Google Analytics
Google Sitemap

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking

Google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- Søgemaskine
  markedsføring

-
IT sikkerhed
- SEO
- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Tjen penge med Google Adsense fra bufferzone.dk Tjen penge med Google Adsense fra bufferzone.dk Tjen penge med Google Adsense fra bufferzone.dk Tjen penge med Google Adsense fra bufferzone.dk Tjen penge med Google Adsense fra bufferzone.dk