Google Analytics
Sådan udnytter du
den.
Web statistik kan i det hele taget være en ren
guldgruppe hvis man ved hvad man skal kikke efter og bruger den
aktivt i de daglige bestræbelser på at optimerer sit site og i at
følge med tiden. Artiklen
søgemaskinepositionering - Web Statistik. Sådan finder du guld
behandler emnet i generelle termer og bør læses før eller efter
denne artikel. Det er klart at der er et vist overlap, men denne
artikel handler specifikt om
Google Analytics og hvordan man
udnytter den.
Google Analytics Sådan starter du.
I første omgang handler det om at tilmelde sig
Google Analytics, lave de grundlæggende oprettelsesting og få sat de
nødvendige koder ind på dine web sider. Alt dette og lidt om hvilke
muligheder der ligger i selve pakken kan du læse i artiklen
Google Analytics. Lige så snart du ar klar og Google Analytics
har haft lidt tid til at indsamle data kan du begynde at bruge den.
Den daglige bruge af Google Analytics.
Det første man møder når man åbner ind til det
interessante i Google Analytics er Google Analytics Dashboard. Denne
platform er glimrende til den daglige dosis og kan konfigureres så
man får det man ønsker, jeg har dog selv ikke ændret på den endnu.
Google Analytics Dasboard bruges til det
daglige overblik og kan når man har det lange perspektiv være ganske
nyttigt til at fange op på trends og ting der trænger til
opmærksomhed.
Top grafen viser besøgsaktiviteten, normalt
med data fra en måned. Denne tidsperiode kan dog sagtens ændres og
dette vil være relevant en gang imellem. Når du har bruge Google
Analytics Dashboard i et stykke tid, vil du opdage at din
besøgsaktivitet naturligvis følger visse mønstre, min f.eks. viser
et dyk hver lørdag/søndag, hvilket er ganske naturligt. Det du
bruger det daglige kik til er til at konstaterer om mønstret følges,
og hvis det ikke gør det så hvorfor og om dette kan udnyttes til
noget. Nogle gange er det ting du ikke har indflydelse på der ændre
gamet, andre gange er det noget du har gjort, f.eks. skrevet noget
særligt indhold, deltaget i en debat et eller andet sted eller noget
helt tredje. Disse tilfælde vil vise dig vejen for hvordan du kan
markedsføre dit site på alternative måder.
Site Usage som den vises på Google
Analytics Dashboard siger mest hvis den ses over en længere periode.
Jeg gør selv det at jeg noterer tallene måned for måned for at kunne
se om det bevæger sig den rigtige vej og for at søge forklaringen
der hvor den enkelte måneder bevæger sig forkert. Mange af de
værdier der findes her, har stor relevans når man ser på den på
enkelt artikel plan. f.eks. bounce Rate, Avg. Time on site,
Pageviews og Pages/Visit siger en helt masse om hvor gode dine
artikler er, hvor godt dine links virker i forhold til at sende dine
brugere videre til andet indhold og den slags. Disse tal kan bruges
til at optimerer dit samlede site, men du skal have data nok til at
kunne se mønstrene.
Google Analytics over tid
Når vi har brugt Google Analytics i noget tid, så
er der nogle trends vi bør begynde at kukke kikke på og hvor vi
gerne vil se en udvikling Udviklingen behøver ikke være markant så
længe tidsforløbet er kort, men over et par år eller tre skulle
tingene gerne flytte sig hvis vi gør noget for det.
Visitors
Visitors fanebladet siger en masse om hvordan
vores gæster opfører sig og giver nogle nyttige oplysninger. Der
hvor jeg bruger mest tid er i Visitor Trending, herunder
særligt Pageviews, Average Pageviews, Time On Site og Bounce Rate,
og Visitor Loyalty, herunder særligt Loyalty, Length of Visit og
Depth of Visit der alt sammen siger en masse om hvor godt mit
indhold er og hvor succesfuld min linkstruktur er til at få folk til
at blive på sitet. Det jeg ønsker at se over tid er at mine
besøgende, bliver længere på hver side, fordi de faktisk læser
indholdet, ser flere sider og læser dette indhold også og dermed
bliver længere tid på hele sitet.
Traffic Sources
Traffic Sources fanebladet siger noget om hvorfra
brugerne kommer til vores site fra, hvad de finder vores site med og
er et vigtigt sted både i forhold til placering i søgemaskinerne og
i forhold til vores indhold. Referring Sites siger noget om hvilke
sites der linker til os og kan give os gode indikationer på hvor vi
ellers med succes kan skaffe links, samt materiale til en analyse af
de links der giver meget trafik for at kunne identificerer hvad der
skal til for at et link giver trafik. Search Engines siger noget om
hvilke søgemaskiner vi får trafik fra og hvor meget. Disse
oplysninger kan vi bruge til at optimerer vores sider således at
vores afhængighed af en søgemaskine bliver mindre og dermed også
vores sårbarhed over for ændringer i netop denne ene søgemaskine.
Man skal dog huske at i Danmark vil den største del af trafikken
komme fra Google, og det vil ikke være muligt at bringe de andre
søgemaskiner op på samme niveau.
Google analytics og søgeord
Søgeords statistikken i Google Analytics er så
væsentlig for den trafik et site kan trække at jeg har valgt at
behandle den særskilt. Keywords punktet i Google Analytics siger
selvfølgelig noget om hvilke søgeord vores site er blevet fundet for
i søgemaskinerne, og det er i denne forbindelse vigtigt at forstå at
alle disse søgeord er væsentlige, både den der giver 300 hits om
måneden og dem der kun giver 1 hit om året. Forskellen ligger ikke i
hvilken opmærksomhed vi ofre, men hvad vi gør ved henholdsvis et
højt ydende søgeord og et lavt ydende.
Højt ydende søgeord
De Højt ydende søgeord bør danne udgangspunkt for
en søgeordsanalyse for at identificerer om der kunne være beslægtede
ord eller kombinationer at søgeord som vi har overset, især hvis der
blandt vores lavt ydende søgeord findes den slags beslægtede ord.
Søgeordsanalysen bør resulterer i mere indhold med flere potentielt
høj tydende søgeord.
Lavt ydende søgeord
De Lavt ydende søgeord kan være lav tydende af to
forskellige årsager, enten fordi de rent faktisk er lavt ydende og
ikke trækker ret mange søgninger eller også fordi den
tilstedeværelse vi har, enten i form af placering eller den måde
hvorpå vi er optaget, kun giver en lille del at den trafik der
faktisk er. Måden at identificerer hvilken årsag vi er oppe imod, er
en kombination af en søgeordsanalyse og en analyse af vores faktisk
placering i søgemaskinerne. Prøv selv at foretage søgningen med
søgeordet/søgesætningen og se hvor du finder dine egne sider. Hvad
er placeringen?, hvilken tekst er du optaget med?, er den side du
finder relevant for søgningen?. Disse spørgsmål skulle gerne kunne
fortælle dig om vi her skal gøre noget.
Man kan også overveje at lave sider der er
optimeret til et større antal lavt ydende søgeord og søgesætninger.
Typisk er konkurrencen på disse ord og sætninger relativt lav,
hvilket betyder at det dels er let at opnå fornuftige placeringer
for dem og at det kan lade sig gøre at lave indhold der rammer et
relativt stort antal af disse ord og sætninger på en side. Arbejdet
er med andre ord ikke ret stort for at få denne del af markedet med
også.
Hvor skellet mellem højt og lavt ydende søgeord
går vil være individuelt og du kan også være heldig at have så mange
hits på søgeord at du ikke helt kan overkomme at lave tilbundsgående
analyser for dem alle. Her er pointen så at dokumenterer hvad du
gør, så du ikke laver den samme analyse to gange. På denne måde
skulle du hurtigt kunne identificerer nye søgeord og sådan komme dem
alle igennem i løbet af en tidsperiode.
Hvis du gør dit håndværk rigtigt skulle dine højt
ydende søgeord gerne langsomt begynde at yde endnu mere og der
skulle gerne blive flere af dem. Dine lavt ydende søgeord skulle
også gerne blive flere og flere således at dem samlede mængde af
trafik du får på søgeord hver måned stiger stødt, men du skulle også
gerne se enkelte af dine lavt ydende søgeord bevæge sig op at listen
og helst ende blandt de højt ydende.
Content
Content fanebladet er også et af de brugbare
steder man kan hente information i forhold til hvordan ens sider
performer, især Top Content, Content Drilldown, Top Landing Pages og
Top Exit Pages. Informationerne på disse sider bør dokumenteres og
sammenholdes med de informationer der findes under visitors
fanebladet.
Google analytics i den langsigtede
planlægning.
Arbejdet med at høste guldet fra Google Analytics
og andre statistik værktøjer er et langsigtet arbejde, dels fordi
virkningen ikke kan ses med det samme og dels fordi det kræver et
vist datagrundlag at kunne lave denne slags arbejde. Artiklen
Søgemaskinepositionering - 5 minutter om
dagen. beskriver lidt af hvordan man planlægger dette
arbejde så det bliver målrettet og ikke en uoverskuelig
uoverkommelig opgave.
Google analytics er mere end dette.
Nu har du læst lidt om hvordan du udnytter Google
Analytics i søgemaskineoptimerings øjemed i forhold til at tiltrække
trafik til din hjemmeside, men Google Analytics har faktisk en række
faciliteter endnu der er meget nyttige i forhold til konvertering,
når først brugerne er landet på dine sider. Hele emnet omkring
opsætning af forretningsmål og tracking og opfyldelse af disse vil
jeg skrive noget om senere, når jeg selv har fået flere erfaringer
med dette.
Læs mere om google her:
The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis
Tjen
penge med Google Adsense
Google
Analytics
Google Analytics - Sådan udnytter du den
Google
Sitemap
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking
Google
SEO -
Blackhat Teckniques
|