Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Google Analytics

Sådan udnytter du den.

 

Web statistik kan i det hele taget være en ren guldgruppe hvis man ved hvad man skal kikke efter og bruger den aktivt i de daglige bestræbelser på at optimerer sit site og i at følge med tiden. Artiklen søgemaskinepositionering - Web Statistik. Sådan finder du guld behandler emnet i generelle termer og bør læses før eller efter denne artikel. Det er klart at der er et vist overlap, men denne artikel handler specifikt om Google Analytics og hvordan man udnytter den.

Google Analytics Sådan starter du.

I første omgang handler det om at tilmelde sig Google Analytics, lave de grundlæggende oprettelsesting og få sat de nødvendige koder ind på dine web sider. Alt dette og lidt om hvilke muligheder der ligger i selve pakken kan du læse i artiklen Google Analytics. Lige så snart du ar klar og Google Analytics har haft lidt tid til at indsamle data kan du begynde at bruge den.

Den daglige bruge af Google Analytics.

Det første man møder når man åbner ind til det interessante i Google Analytics er Google Analytics Dashboard. Denne platform er glimrende til den daglige dosis og kan konfigureres så man får det man ønsker, jeg har dog selv ikke ændret på den endnu.

Google Analytics Dasboard bruges til det daglige overblik og kan når man har det lange perspektiv være ganske nyttigt til at fange op på trends og ting der trænger til opmærksomhed.

Top grafen viser besøgsaktiviteten, normalt med data fra en måned. Denne tidsperiode kan dog sagtens ændres og dette vil være relevant en gang imellem. Når du har bruge Google Analytics Dashboard i et stykke tid, vil du opdage at din besøgsaktivitet naturligvis følger visse mønstre, min f.eks. viser et dyk hver lørdag/søndag, hvilket er ganske naturligt. Det du bruger det daglige kik til er til at konstaterer om mønstret følges, og hvis det ikke gør det så hvorfor og om dette kan udnyttes til noget. Nogle gange er det ting du ikke har indflydelse på der ændre gamet, andre gange er det noget du har gjort, f.eks. skrevet noget særligt indhold, deltaget i en debat et eller andet sted eller noget helt tredje. Disse tilfælde vil vise dig vejen for hvordan du kan markedsføre dit site på alternative måder.

Site Usage som den vises på Google Analytics Dashboard siger mest hvis den ses over en længere periode. Jeg gør selv det at jeg noterer tallene måned for måned for at kunne se om det bevæger sig den rigtige vej og for at søge forklaringen der hvor den enkelte måneder bevæger sig forkert. Mange af de værdier der findes her, har stor relevans når man ser på den på enkelt artikel plan. f.eks. bounce Rate, Avg. Time on site, Pageviews og Pages/Visit siger en helt masse om hvor gode dine artikler er, hvor godt dine links virker i forhold til at sende dine brugere videre til andet indhold og den slags. Disse tal kan bruges til at optimerer dit samlede site, men du skal have data nok til at kunne se mønstrene.

Google Analytics over tid

Når vi har brugt Google Analytics i noget tid, så er der nogle trends vi bør begynde at kukke kikke på og hvor vi gerne vil se en udvikling Udviklingen behøver ikke være markant så længe tidsforløbet er kort, men over et par år eller tre skulle tingene gerne flytte sig hvis vi gør noget for det.

Visitors

Visitors fanebladet siger en masse om hvordan vores gæster opfører sig og giver nogle nyttige oplysninger. Der hvor jeg bruger mest tid er i Visitor Trending, herunder særligt Pageviews, Average Pageviews, Time On Site og Bounce Rate, og Visitor Loyalty, herunder særligt Loyalty, Length of Visit og Depth of Visit der alt sammen siger en masse om hvor godt mit indhold er og hvor succesfuld min linkstruktur er til at få folk til at blive på sitet. Det jeg ønsker at se over tid er at mine besøgende, bliver længere på hver side, fordi de faktisk læser indholdet, ser flere sider og læser dette indhold også og dermed bliver længere tid på hele sitet.

Traffic Sources

Traffic Sources fanebladet siger noget om hvorfra brugerne kommer til vores site fra, hvad de finder vores site med og er et vigtigt sted både i forhold til placering i søgemaskinerne og i forhold til vores indhold. Referring Sites siger noget om hvilke sites der linker til os og kan give os gode indikationer på hvor vi ellers med succes kan skaffe links, samt materiale til en analyse af de links der giver meget trafik for at kunne identificerer hvad der skal til for at et link giver trafik. Search Engines siger noget om hvilke søgemaskiner vi får trafik fra og hvor meget. Disse oplysninger kan vi bruge til at optimerer vores sider således at vores afhængighed af en søgemaskine bliver mindre og dermed også vores sårbarhed over for ændringer i netop denne ene søgemaskine. Man skal dog huske at i Danmark vil den største del af trafikken komme fra Google, og det vil ikke være muligt at bringe de andre søgemaskiner op på samme niveau.

Google analytics og søgeord

Søgeords statistikken i Google Analytics er så væsentlig for den trafik et site kan trække at jeg har valgt at behandle den særskilt. Keywords punktet i Google Analytics siger selvfølgelig noget om hvilke søgeord vores site er blevet fundet for i søgemaskinerne, og det er i denne forbindelse vigtigt at forstå at alle disse søgeord er væsentlige, både den der giver 300 hits om måneden og dem der kun giver 1 hit om året. Forskellen ligger ikke i hvilken opmærksomhed vi ofre, men hvad vi gør ved henholdsvis et højt ydende søgeord og et lavt ydende.

Højt ydende søgeord

De Højt ydende søgeord bør danne udgangspunkt for en søgeordsanalyse for at identificerer om der kunne være beslægtede ord eller kombinationer at søgeord som vi har overset, især hvis der blandt vores lavt ydende søgeord findes den slags beslægtede ord. Søgeordsanalysen bør resulterer i mere indhold med flere potentielt høj tydende søgeord.

Lavt ydende søgeord

De Lavt ydende søgeord kan være lav tydende af to forskellige årsager, enten fordi de rent faktisk er lavt ydende og ikke trækker ret mange søgninger eller også fordi den tilstedeværelse vi har, enten i form af placering eller den måde hvorpå vi er optaget, kun giver en lille del at den trafik der faktisk er. Måden at identificerer hvilken årsag vi er oppe imod, er en kombination af en søgeordsanalyse og en analyse af vores faktisk placering i søgemaskinerne. Prøv selv at foretage søgningen med søgeordet/søgesætningen og se hvor du finder dine egne sider. Hvad er placeringen?, hvilken tekst er du optaget med?, er den side du finder relevant for søgningen?. Disse spørgsmål skulle gerne kunne fortælle dig om vi her skal gøre noget.

Man kan også overveje at lave sider der er optimeret til et større antal lavt ydende søgeord og søgesætninger. Typisk er konkurrencen på disse ord og sætninger relativt lav, hvilket betyder at det dels er let at opnå fornuftige placeringer for dem og at det kan lade sig gøre at lave indhold der rammer et relativt stort antal af disse ord og sætninger på en side. Arbejdet er med andre ord ikke ret stort for at få denne del af markedet med også.

Hvor skellet mellem højt og lavt ydende søgeord går vil være individuelt og du kan også være heldig at have så mange hits på søgeord at du ikke helt kan overkomme at lave tilbundsgående analyser for dem alle. Her er pointen så at dokumenterer hvad du gør, så du ikke laver den samme analyse to gange. På denne måde skulle du hurtigt kunne identificerer nye søgeord og sådan komme dem alle igennem i løbet af en tidsperiode.

Hvis du gør dit håndværk rigtigt skulle dine højt ydende søgeord gerne langsomt begynde at yde endnu mere og der skulle gerne blive flere af dem. Dine lavt ydende søgeord skulle også gerne blive flere og flere således at dem samlede mængde af trafik du får på søgeord hver måned stiger stødt, men du skulle også gerne se enkelte af dine lavt ydende søgeord bevæge sig op at listen og helst ende blandt de højt ydende.

Content

Content fanebladet er også et af de brugbare steder man kan hente information i forhold til hvordan ens sider performer, især Top Content, Content Drilldown, Top Landing Pages og Top Exit Pages. Informationerne på disse sider bør dokumenteres og sammenholdes med de informationer der findes under visitors fanebladet.

Google analytics i den langsigtede planlægning.

Arbejdet med at høste guldet fra Google Analytics og andre statistik værktøjer er et langsigtet arbejde, dels fordi virkningen ikke kan ses med det samme og dels fordi det kræver et vist datagrundlag at kunne lave denne slags arbejde. Artiklen Søgemaskinepositionering - 5 minutter om dagen. beskriver lidt af hvordan man planlægger dette arbejde så det bliver målrettet og ikke en uoverskuelig uoverkommelig opgave.

Google analytics er mere end dette.

Nu har du læst lidt om hvordan du udnytter Google Analytics i søgemaskineoptimerings øjemed i forhold til at tiltrække trafik til din hjemmeside, men Google Analytics har faktisk en række faciliteter endnu der er meget nyttige i forhold til konvertering, når først brugerne er landet på dine sider. Hele emnet omkring opsætning af forretningsmål og tracking og opfyldelse af disse vil jeg skrive noget om senere, når jeg selv har fået flere erfaringer med dette.

Læs mere om google her:

The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis

Tjen penge med Google Adsense
Google Analytics
Google Analytics - Sådan udnytter du den
Google Sitemap

 

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking

Google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- Søgemaskine
  markedsføring

-
IT sikkerhed
- SEO
- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Google Analytics - sådan udnyttes den Google Analytics - sådan udnyttes den Google Analytics - sådan udnyttes den Google Analytics - sådan udnyttes den Google Analytics - sådan udnyttes den