Webpromotion
Reputation Management
Næsten alle større virksomheder og offentlige
enkeltpersoner ved at deres omdømme, eller brand om man vil, er
noget man er nødt til at beskytte med alle midler, og at det kan
have heftige økonomiske konsekvenser hvis man ikke gør det. Derfor
ser vi også sagsanlæg og opfølgning på alle de "angreb" der
forekommer i dagspressen og i radio og tv programmer.
Nettets særlige kommunikationskanaler som blogs,
fora og chatrooms er dog et område, der meget ofte får lov at leve
deres eget liv uden indblanding fra de store, før det er alt for
sent og skaden er begyndt at koste penge, mange penge. Reputation
management eller som det også kaldes, Brand management, er et
område, der får større og større fokus efterhånden som virksomheder
og enkeltpersoner opdager muligheder og truslerne.
Www.lortebil.dk
var et af de første eksempler.
Historien handler om en Peugeotejers problemer
med sin ny indkøbte bil. Det viser sig at den nye Peugeot han har
købt er en rigtig mandagsbil, der allerede i løbet af de første mange måneder holder
mere på værksted end han selv har adgang til køretøjet. Da han,
efter mange genvordigheder til sidst giver op og forlanger at købet
skal gå tilbage, stillede forhandleren sig på bagbenene og det i
forvejen anstrengte samarbejdsforhold gik helt i baglås.
Kunden gør så det at han, i frustration over den
manglende vilje til at løse problemet fra forhandlerens side,
registrere domænenavnet
www.lortebil.dk og her beskriver historien med billeder,
indscannede breve og mails som dokumentation. Han får lavet
bagrudestreameres til venner og bekendtes biler og deltager aktivt i
fora på nettet, hvor web sitet
www.lortebil.dk hurtigt bliver kendt vidt og bredt.
Efter
relativt kort tid opnår han endda at komme i fjernsynet med sit web site hvor han får sendetid til at fortælle sin historie. Og det er
så her at Peugeot i Danmark opdager at deres brand og omdømme ikke
alene er i fare, det har faktisk allerede lidt ubodeligt skade.
Da du her sidder og læser om historien, kan man vel
ikke sige at historien er endt, men Peugeot er i hvert tilfælde nødt
til at gribe til drastiske midler for at forsøge at standse de
uheldige virkninger. Man lader købet gå tilbage uden tab for kunden
og giver endda et ikke oplyst økonomisk plaster på såret, men køber
web sitet for et ikke oplyst, men sikkert ret stort beløb, for at
kunne styre informationerne. Sitet eksisterer den dag i dag, men
har ikke den store publikums appeal og tilhørsskare, af
gode grunde.
Harald Nyborg sagen kunne være et andet eksempel
på en sag der først ikke blev håndteret og derefter håndteret
aldeles tåbeligt, og derfor fortsat køre rund
omkring på nettet og den dag i dag stadig skader Harald Nyborgs
omdømme.
En kunde, der handlede via Harald Nyborgs online
shop, bemærkede at browserens adresselinier indeholde en række tal
og koder, hvoraf kunden kunne genkende det ene at tallene som sit
eget kundenummer. Nærmest som en eftertanke prøvede kunden at ændre
sit kundenummer til et andet nummer for at se hvad der skete, og
stor var hans forbavselse, da han på denne måde kunne se fortrolige
kundeoplysninger som kreditkort data og andet for en anden kunde.
Ved den første kontakt til Harald Nyborg, var
firmaet venlige og imødekomne og lovede at det ville blive rettet
hurtigst muligt. I praksis skete der ingen ting, heller ikke da
kunden efter 2 måneder igen kontaktede dem for at gøre dem opmærksom
på at problemet stadig var til stede.
Da kunden et halvt år senere blev interviewet i
anden sammenhæng, og under den hyggesnak, der efterfulgte
interviewet viste journalisten hvad man kunne i Harald Nyborgs web
shop og fortalte historien, var der pludselig 2 historier der nåede
aviserne.
Nu skulle man måske tro at Harald Nyborg reagerede
ved først at rette fejlen, men det gjorde de ikke. De reagerede ved
først at politianmelde kunden for hacking og derefter, da historien
havde været stor et stykke tid, og alt håb om at redde blot noget af
omdømmet var tabt, nødtvungen at gøre noget ved problemet.
Harald Nyborg sagen er fast inventar på de fleste
IT sikkerhedskurser i Danmark, hvor den tjener som eksempel på at
man skal være forsigtig med at meddele og offentliggøre de
sikkerhedshuller man mere eller mindre tilfældigt opdager i sin
færden rundt omkring på nettet. Men historien siger også en hel del
om Harald Nyborgs holdning til IT sikkerhed, eller rettere mangel på
samme og om firmaets respekt for de oplysninger vi som kunder
overlader i deres varetægt, eller rettere om manglen på samme. Det
kan godt være at Harald Nyborg har rettet fejlene, man har de gjort
noget ved holdningen?
Vordingborg
køkken
Hvis man søger på "vordingborg kökken" (uden " men
med tysk ö) så vil man som #1 finde http://www.vok.dk
under overskriften BRUG ALDRIG Vordingborg Køkken. Samme side har
ligget #1 for søgning Vordingborg køkken også med dansk ø. At siden
er, lad og bare sige, "kritisk" over for Vordingborg køkkener er
vist tydeligt. Hvor meget den reelt har kostet firmaet i tabte
handler er svært at gøre op, men god reklame er det bestemt ikke.
Vordingborg Køkkener har tilsyneladende slet ikke håndteret dette
problem.
Hvad kan virksomheder og personer gøre.
I første omgang bør virksomheder og offentlige
personer gøre noget aktivt for at fange op på hvad der foregår på
nettet, i fora, blogs og chatrooms. Man kan selvfølgelig ikke give
100% garantier for at et eller andet ikke slipper gennem nettet, men
rss feed, overvågning af diverse portaler og flittigt brug af
søgemaskinerne vil fange meget af det og er man lidt proaktiv i
forhold til sit omdømme i stedet for reaktiv, så kan man måske
foregribe de negative effekter der ellers måtte opstå, mere herom
senere. Start her med at prøve at google firmanavnet eller
personnavnet og se hvad der findes. Hvis du ikke har gjort dette
før, så vær forberedt på et par overraskelser og gensyn med ting du
for længst har glemt.
Reaktive metoder - Dammage Control.
Skaden er sket, historien er under udvikling på
nettet og vi kan nu kun koncentrere os om at begrænse skaderne og om
at gå i gang med at genopbygge. Her er er to mulige veje at gå og
der er for så vidt intet til hindre for at man går begge veje
samtidig, hvis nogle forudsætninger er opfyldt.
Den juridiske tilgang til Reputation
Management.
Lad mig sige det med det samme, den juridiske
tilgang vil i mange tilfælde være spild af tid og masser af penge og
vil sjældent kunne stå alene. Derudover vil en masse forudsætninger
være opfyldt for at det overhoved har mening
- For det første skal der være tale om noget
ulovligt eller injurende i juridisk forstand og man skal huske
at der faktisk er ret vide rammer for ytringsfriheden i Danmark.
Det at personer beskriver nogle forhold meget negativt er
sjældent ulovligt og når vi taler andre menneskers holdning
eller mening, så kan man glemme at gøre noget som helst juridisk
ved det.
- For det andet skal det kunne lade sig gøre at
identificerer at vedkommende der "begår ulovligheden" befinder
sig på dansk jord eller i et land, hvor man har mod på at
forfølge sagen juridisk. Her skal man så være klar til at tage
ret store omkostninger, uden at kunne være sikker på at få noget
af det tilbage igen. Og man skal huske at gerningerne skal være
ulovlige i det land hvor man ønsker at retsforfølge
Den proaktive metode - Damage prevention
and positive enforcement.
Den proaktive metode handler om at skabe sig
informationskanaler og om at være til stede og bruge de kanaler der
allerede findes. Start med at identificerer hvilke fora, blogs og
meget forskelligartede
tjenester (som f.eks. www.news.dk,
www.say.dk,
www.technorati.com, www.digg.com
og tilsvarende) der findes inden for
forretnings-området/interessesfæren og afsæt derefter medarbejdere/tid til at
være tilstede i disse medier. En forumbruger, der har været
tilstede i forumet længe og er kendt som et seriøst medlem der
udtaler sig klogt og forstandigt, har meget mere vægt i
udtalelserne end en helt ny bruger, der tydeligvis kun er kommet på
for at forsøge at bremse en eller anden historie.
Når medierne er identificeret og medlemskab er
opnået, så handler det om dels at opbygge status i det enkelte medie
og at opbygge et fundament for omdømmet. Husk at de medarbejdere der
sættes til denne opgave er betroede medarbejdere, der, hvis man
ikke gør det rigtigt, kan skade virksomheden lige så meget som de
kan gavne, hvis de af en eller anden grund måtte ønske det.
Virksomheden bør have fat i den lange ende mht. brugernavne og
passwords, så man kan ændre passwords i tilfælde af at en
medarbejder skal afskediges eller siger op.
Da meget informationsspredning på Internettet
foregår via søgemaskinerne, og da søgemaskinerne har en vis
reaktionstid, der især for nye sites godt kan være for lang, kan man
gøre det, at man forbereder informationskanaler, der i dagligdagen
bruges til at skabe det positive fundament og i krisesituationer
bruges til dels at sprede det budskab man selv ønsker og også, hvis
man gør det rigtigt til at overdøve de negative ting der foregår.
En virksomhed kan f.eks. lade oprette et antal
blogs og et antal web sites, som er fysisk placeret uden for
virksomheden, dvs. på andre IP adresse, hos andre udbydere eller hos
andre tjenester og så lade medarbejdere skabe indholdet disse steder
som en del at deres arbejde. Hvis det skal være rigtig effektivt, så
bør hver blog/web site have en eget og meget velbeskrevne tema, der
f.eks. kan være et tema der berør, eller behandler et af
virksomhedens forretningsområder. Er der f.eks. tale om et bilfirma,
kunne web sitets tema være motorsport, hvis en af medarbejderne
interesserer sig for dette emne eller en blog om trafikpolitiske
ting (det politiske bør dog overvejes nøje) hvis man har en
medarbejder der er involveret i dette.
Blogs og web sites må gerne have et personligt præg og skal hverken
have designmæssig eller andet tilhørsforhold til virksomheden. Det
er væsentligt at disse medier har godt og fyldigt indhold, at der
skrives indhold jævnligt, så de hele tiden udvikler sig og at der
gøres noget for at optimerer til søgemaskinerne, så de allerede før
krisen opstår er godt placeret. Hvis dette skal lykkes, så er det
væsentligt at virksomheden sammen med den eller de medarbejdere, der
skal skrive indholdet i det daglige, lægger en strategi og beskriver
rammer, scope og tema, det svare lidt til at skrive et
kommissorium
for f.eks. en arbejdsgruppe. Det man skal prøve at opnå er et web
site der kan stå alene og have sit eget liv og det kræver at den der
driver værket brænder for sagen, så lad indhold og emne være meget
styret at hvad medarbejderne har lyst til at arbejde med
Det er klart at en virksomhed ikke kan nøjes med
at blogge og poste lidt i et par fora, man er nødt til at løse det
problem der er årsagen til hele historien. Det man kan sørge for er
at historien om den hurtige løsning bliver den der står fremme efter
kort. Man skal huske at pressen og medierne hader 3 ting.
- Personer og virksomheder der siger sandheden,
blankt indrømmer tingene og frem for alt intet skjuler.
- Personer og virksomheder der undskylder og
signalerer vilje til at gøre noget markant ved tingene
- Personer og virksomheder der har en
realistisk plan for at løse problemet og allerede har sat den i
værk.
er ovenstående konditioner opfyldt, er historien
død næsten før den er opstået, og journalisterne risikerer at skade
deres eget omdømme ved at forfølge sagen og de kommunikationskanaler
man har opbygget og skabt tilstedeværelse i kan være med til at
signalerer ovenstående 3 budskaber.
Læs mere om Webpromotion
her:
Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion -
Doorway sider for dummies.
Webpromotion -
Optimering til google
Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt
Webpromotion - Reputation Management
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed
Hacking
google
SEO -
Blackhat Teckniques
|