Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Webpromotion

Succesfuldt forum.

Lav et succesfuldt forum.

Valg af emne. Forummets emne er altafgørende, det skal selvfølgelig være spændende og helst for flere end dig der laver forummet. Det skal også helst være relativt afgrænset, faktisk burde et forum som eksperten ikke kunne have succes, det er alt for bredt favnende. Det er også vigtigt at der er noget dynamik i emnet, der skal hele tiden være noget at tale om, nye ting der sker eller nye dimser der kan tages i brug. Der bør også være et element at ekspertise i emnet. Meninger er gode og nødvendige for at det bliver personligt, men der skal helst være mindst et element at ”svært/begrænset tilgængelighed”, vidensudvikling og brugere der ved mere og derfor kan hjælpe andre brugere der ikke ved så meget med at nå et højere niveau. Man skal kunne udvikle sig.

Valg af software.

Der findes mange færdige forumløsninger, både PHP og ASP baserede og de er alle både gode og velfungerende og har de fleste af de funktionaliteter der er nødvendige for at et forum kommer til at fungerer. Det er dog meget vigtigt at du vælger et forum der er søgemaskinevenligt, hvis du vil have succes. Dette skyldes du, for at få succes, skal kunne tiltrække nye brugere hele tiden. Du tiltrækker kun nye brugere, hvis der er noget indhold at komme efter i dit forum, og hvis det indhold kan findes. Mund-til-mund metoden er ganske effektiv, men vil du have succes skal du kunne nå bredere ud og det sker bl.a. gennem søgemaskinerne.

Søgemaskineoptimering i almindelighed

Når du har sørget for at din løsning er søgemaskinevenlig, d.v.s. at søgemaskinerne kan læse og følge dine links og dermed indexerer dit indhold. Så er der stadig masser af ting du kan gøre. Hvis du har gode tråde med gode informationer, så kunne du måske lokke andre til at linke til disse informationer. Hvis der diskuteres hardware eller software, så kunne fabrikanten eller en importør måske være interesseret i at linke. Helt generelt er links til dit forum en nødvendighed. Dels bruger f.eks. google disse links til at placerer dit forum og gode links giver nødvendig trafik. Hvis du har godt indhold og gode tråde, så kunne der måske være andre sites der handler om nogenlunde det samme, der kunne være interesseret i at deltage i debatten eller i at omtale indholdet på deres site. Lidt arbejde på alle fronter skaber resultater i det lange løb. Forummets indhold skaber gode placeringer i søgemaskinerne, søgemaskinerne skaber flere brugere, der så skaber mere indhold…..

Engagement og hårdt arbejde

Det er rigtig hårdt arbejde at starte et forum op og det kræver, at man er på hele tiden, ellers lider det den stille død. Det er en kæmpe fordel hvis man kan trække på en gruppe af andre mennesker der er villige til at bruge tid og ressourcer på at få det til at køre. Når først forummet er løbet i gang, kræver det ”kun”, at man er der til at sørge for at tingende ikke løber af sporet. Du kan, i hvert tilfælde i starten, være nødt til at snyde lidt, for at få indhold, Dette kan f.eks. gøres ved at stille de gode spørgsmål selv, som man så lader en anden brugerprofil svare uddybende på, eller lave diskussioner mellem en gruppe af brugere, hvor der i virkeligheden kun er ganske få rigtige mennesker bagved. Det er klart at dette ikke er holdbart i længden, men det kan være nødvendigt for at der er lidt at komme efter for de første rigtige brugere. Det er dog vigtigt at sørge for at de drivende kræfter ikke brænder ud for hurtigt. Det er bedre at der jævnt hend over det første år er nyt end at der er nyt de første tre måneder og derefter ingenting i det næste år. Det er særligt vigtigt at søgerobotterne finder nye ting hver gang de kommer forbi, så hold øje med dem i din besøgsstatestik og sørg forat fodre dem jævnt.

Funktionalitet.

Med funktionalitet mener jeg ikke den almindelige funktionalitet, der skal til for at et forum kan betegnes som et forum, Bruger administration, opdeling af diskussioner, osv. osv. Det jeg mener er de særlige funktionaliteter der gør at forummet for succes. Det er f.eks.:

Konkurrenceelementet.

Mennesket er helt grundlæggende et konkurrencedyr der går efter status og ære. Dette er et element i alle de fora på nettet der har succes, men det gøres på forskellige måder. Ekspertens pointsystem er en sådan funktionalitet og eksperten ville ikke være blevet den succes det er, uden dette pointsystem. Andre fora bruger antal poster sammen med en gradsbetegnelse på brugerne som konkurrenceincitament. Hvis du vælger denne ret almindelige løsning, så bør du i dine regler allerede før du starter have overvejet om du acceptere poster som ”jeg er enig”, ”tak for denne gode post” og ”lol”. Accepterer du den slags poster, så vil du opdage, at der er brugere der kravler op af listerne kun med den slags poster. Andre fora igen bruger, at tildele grafiske vignetter, f.eks. i form af medaljer og andet til brugerne, mulighederne er mange. Det der er vigtigt er at du indføre et eller andet konkurrencemoment og rangering af brugerne så status er tydelig ellers forsvinder dine brugere fra forummet. Du kan også have succes med delvist at hemmeligholde systemet. Brugerne bør ikke vide præcist hvornår man skifter fra en gradsbetegnelse til en anden (det vil de kunne regne ud efter hånden) og de bør ikke vide hvor højt op i graderne de kan nå, det skal hele tiden være noget at stræbe efter

Biblioteket

Mange fora bruger at samle de bedste poster i særlige biblioteker, dels så de gode informationer bliver lettere at finde, men især fordi det giver særlig status at lave svar eller poster der ender i disse biblioteker. Dette udnytter igen menneskets konkurrencenatur til at forbedre kvaliteten af svarene og posterne kvalitet. Det er klart at der skal kraftig censur på hvad der kommer i dette bibliotek.

personlig side

En side pr. bruger, med lidt personlige oplysninger, har de fleste fora. Hvis du gør noget ud af konkurrenceelementet, bør dette også figurere på denne side. Mulighed for upload af billeder kan gøres og lidt plads hvor brugeren kan skrive en valgfri tekst om sig selv er også meget almindelig. Flere af de gode fora på nettet laver også mulighed for at den personlige side kan blive en slags personligt kontrolpanel, men oversigt over de tråde man deltager i, med mulighed for at afmærke tråde man finder interessante og med mulighed for at styre hvilke elementer man vil se på siderne og hvilke brugere man ønsker at ignorere. Med de muligheder den moderne dynamik giver til web-programmering er der masser af måder at lave brugerkontrol på, så det er både indbydende og funktionelt. Husk hvis det kan understøtte konkurrencemomenter er det en fordel.

statistik

Igen hvis du gør noget ud af konkurrenceelementet bør du overveje at give mulighed for forskellige statistikker sådan at du laver mulighed for små konkurrencer inden i konkurrencen. Det kunne f.eks. være statistik der kårer ugens/månedens bedste generelt og inden for kategori. Ugens/månedens/årets hurtigløber generelt og inden for kategori. Svar/point pr. dag/uge/måned/år i gennemsnit både generelt og pr. kategori. Og meget meget mere. Jo flere små konkurrencer du kan give mulighed for jo bedre. Folk kan helt generelt godt lide at se sig selv i toppen af lister. Eksperten har det problem at nr. 1 har over 500.000 point og nr. 10 har over 150.000 point. For en nystartet bruger kan det virke ganske umuligt nogensinde at komme på listen. Det er derfor vigtigt at der skabes mulighed for at nye brugere der er aktive kan komme på en eller anden liste, så man forstærker lysten til at fortsætte konkurrencen.

kåringer

Forskellige former for kåringer, der f.eks. bygger på indstillinger fra brugerne, bruges også mange steder. Ugens (eller månedens hvis det giver mere mening) bedste spørgsmål, svar eller post. Ugens bandit, gode kammerat, fair player eller sure gamle rø…. Mulighederne er uendelige og den slags kan bruges både som motivation så folk bliver i forummet eller til at styre hvordan folk opføre sig.

overblik og mulighed for at følge med.

Brugervenlighed er helt generelt vigtigt, men muligheden for at følge med i hvad der sker i tråde og underfora er mindst lige så vigtigt. På eksperten er der en side, hvor man kan følge med i hvad der oprettes af nye spørgsmål, andre fora har en side hvor man både ser nye tråde og alle poster der foretages. Hvad man bør vælge afhænger af aktiviteten. Hvis der postes livligt, kan det være en fordel kun at poste nye tråde som på eksperten, hvis aktiviteten er moderat kan den anden metode være en fordel. Man kunne jo lave begge muligheder hvis man er i tvivl.

Reglsættet

Vi tror det bedste om vores medmennesker og det er jo som udgangspunkt en god ting. Du finder dog som forum ejer hurtigt ud af der er undtagelser. Det er her regelsættet kommer ind i billedet. Sådan et skal du have og det skal være klar når du åbner for forummet så folk kan læse det før de begynder at bruge dit forum. Du behøver ikke opfinde det dybe vand, men kan tage udgangspunkt i de regelsæt der findes hos eksisterende fora på nettet. Der er vigtigt at regelsættet er udbygget og dækkende og at det enforces fra starten. Hvis du først har stiltiende accepteret en adfærd, er den meget svær at stoppe. Vær hellere lidt for striks end det modsatte. Se i øvrigt herunder.

Filtrering og styring af brugernavne.

Du er nødt til at gøre dig nogle tanker om dine brugere. Hvad vil du f.eks. acceptere af brugernavne, må man hedde _____ eller ”””””, hvis ikke, så fjern denne mulighed. Brugernavne som Admin, coadmin og moderator bør måske også reserveres før de oprettes af en eller anden bruger med ejerfornemmelser. Du bør også overveje muligheden for at brugerne kan skifte brugernavne undervejs og om det skal være muligt at se hvad en bruger har heddet før skiftet. Folk kan faktisk forbedre sig, men kun hvis de får muligheden for det. Deaktivering, karantæne og banning af brugere er desværre en del af det at drive et forum og hvis du vil hjælpe dig selv og dine moderatore/coadmin, så sørger du for så klare regler på dette punkt som muligt og at du hellere skrider til karantæne lidt tidligt i forløbene end lidt for sent. Hvis brugerne ved hvad der er accepteret og at hammeren falder med det samme, så kan du spare dig for en del ærgrelser på langt sigt. Hvis dit forum er godt vil en deaktivering ofte både være et tab for den enkelte og for forummet.

Moderatore/coadmin.

Moderatore og coadmins er meget meget vigtige. Det skal være de rigtige mennesker og du skal udvælge dem med omhu og du skal behandle dem meget meget pænt, for du lever af dem. Nogle fora bruger at have coadmin/moderatore tilknyttet kategorier i stedet for bare at give dem brede rettigheder i hele forummet. Denne løsning har flere fordele. Arbejdspresset bliver mindre på den enkelte, coadmin/moderator kan koncentrere sig om også at være den drivende kræft i kategorien og dermed bidrage positivt i stedet for bare at være en politimand og endeligt giver det både autoritet og troværdighed at coadmin/moderator faktisk har lidt ekspertise udover at kende reglerne i det forum han ”bestyre”. Der er flere forskellige måder at vælge disse coadmins/moderatore på. I nogle fora, f.eks. eksperten, kan alle brugere stille op og lade sig vælge, i andre fora er der gruppen af coadmins/moderatore eller brugerne der udpeger andre brugere til jobbet. Hvis der er tale om et nyt forum vil jeg anbefale en meget styret proces. De første coadmins/moderatore bør forum ejeren selv vælge, herefter kan man gå over til en model hvor der er coadmin/moderator gruppen der vælger og når forummet er stort med mange brugere, kan man så åbne for bruger valg. Du skal være opmærksom på at et forum er ligesom et hvert andet community (herunder også de virkelige af slagsen) politik opstår og selvom det er dig der har skabt forummet, så vil du pludselig opdage at der er grupper af brugere der vil noget andet end dig og som vil forsøge at tage kontrollen over forummet. Hvis du ikke kan styre denne proces med dine coadmin/moderatore og dit regelsæt, kan du komme ud for at dit forum knækker i to og dør. At enkelte brugere eller mindre grupper bryder ud for at lave deres eget alternativ, er helt naturligt, det sker på eksperten hele tiden. Du skal sørge for at holde sammen på dit forum, holde kontinuiteten og bevare roen, så vil det være udbryderne der dør stille og roligt, hvorefter de kommer tilbage i folden.

Inviter kendte gæster og skab interesse Inden for næsten alle områder findes personer, der enten er vidensautoriteter eller kendte inden for dette område. Hvis du kunne få en sådan person til at bruge lidt tid i dit forum over en periode, kan der rigtigt sættes skub i tingene. Det behøver ikke være særligt meget, f.eks. en halv time hver anden uge over et par måneder vil kunne gøre underværker. Tricket er selvfølgelig at have et forum, der er så spændende, at du kan overtale en til at kikke forbi. En måde at starte på, kunne være at stille specifikke og gode spørgsmål videre til denne person, hvis du kan få kontaktoplysninger til vedkommende. Et pænt brev med det gode spørgsmål og en forklaring om at man vil viderebringe svaret i forummet. Når du først over et halvt til et helt år, 4 til 5 gange har været igennem med skarpe spørgsmål, så ligger næste skridt lige til højre benet. Husk også at reserverer brugernavne på forhånd hvis du kan identificerer denne slags personligheder, så brugernavnet ikke optages af en eller ligegyldig bruger med storhedsvanvid.

Penge at tjene

Der er penge at tjene på et succesfuldt forum, men det kræver at succesen er i hus og at indholdet er så godt at andre kan bruge afsluttede tråde. F.eks. et program som Google Adsense kunne være en god kandidat til en stabil og støt voksende indkomst hvis du gør det rigtigt. Jeg vil senere skrive nogle artikler om netop adsense og der er også andre kandidater og programmer der kan give en indkomst. Helt generelt kan siges at følgende skal være i orden for at der kan tjenes noget.

Forummets tema/emne skal være så specifikt som muligt. Du tjener kun penge hvis folk klikker annoncerne og det gør de kun hvis annoncerne passer til indholdet og kan hjælpe dem i deres søgen efter netop indhold.

Forummets indhold skal være så godt at det tiltrækker andre end de normale forumdeltagerne. Folk der søger information er mere tilbøjelige til at følge annoncer der handler om det samme som de informationer de søger ene folk der generelt tilhøre forummet.

Forummets indhold skal kunne findes i søgemaskinerne så du får andre folk ind end dem der er daglige brugere i forummet.

Det gode forums Abc

A is for... Authority interessant emne og godt indhold
B is for... Ballast Removal Hurtige loadtider og lidt støj
C is for... Community Ordet siger sig selv, skab sammenhold
D is for… Description Brug sigende betegnelser så ingen er i tvivl
E is for… Energy Hårdt arbejde i lang tid
F is for… Follow the Leader Skab rollemodeller og status
G is for…Great Stemning og ånd er vigtige faktorer
H is for… Honesty tilid er vigtig
I is for… Integrity and Integration tilid, sammenhæng og loyalitet
J is for… Jul Gør noget extra i højtiderne, se google logo
K is for… Know the Baseline Klare regler og tydelig koncekvens
L is for… Loyalty Loyalitet og sammenhold
M is for… moderators and admins forummets rygrade og mørtel
N is for… nofollow tag Bekæmp spam aktivt
O is for… order klare regler der enforces konsistent
P is for… Promotions and points brug alle kneb skab konkurrencer
Q is for… Quick Reply hurtige svar er vigtige
R is for… Registration process Brugervenlighed I alle forhold
S is for… Spam controller bekæmp spam aktivt og hurtigt
T is for… time Følg med tiden, vær levende
U is for… URLs søgemaskinevenlige URL’er er et must
V is for… Viral Selvspredende som en virus
W is for…Weekly newsletter Nyhedsbreve og andet der skaber liv
X is for… extraordinary vær anderledes end alle de ander
Y is for…YP (Yellow pages) vær tilgængelig, bade personligt og sitet
Z is for… zareba and zealot Beskyt brugerne og hold fanatikere væk

Æ is for…ægte og ærlig Vær på vagt overfor skjulte dagsordne
Ø is for…Ødsel Spar ikke på tiden
Å is for…Åbenbar Sig tingene som de er

Læs mere om Webpromotion her:

Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion - Doorway sider for dummies.
Webpromotion - Optimering til google

Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt

Webpromotion - Reputation Management

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed

Hacking
google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Succesfuldt forum fra bufferzone.dk Succesfuldt forum fra bufferzone.dk Succesfuldt forum fra bufferzone.dk Succesfuldt forum fra bufferzone.dk Succesfuldt forum fra bufferzone.dk