Web Promotion
Gør det selv.
Skal man gøre det selv, give en medarbejder den
rolle og uddannelsen der passer til, eller skal vi købe os til det
hele. Hvad kan betale sig, hvad er smart og hvad koster det.’ Disse
overvejelser er der mange små og mellemstore virksomheder,
foreninger og organisationer der gør sid i disse år. Svaret er ikke
enkelt og klart, der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Her
kan du læse om de ting du skal tage stilling til når du beslutter
dig:
Web promotion
er mere end
søgemaskineoptimering. For det første skal man vide hvad man
taler om og hvilken vare men evt. ender med at købe. Web promotion
er et relativt bredt begreb, der bl.a. indeholder
søgemaskineoptimering,
søgemaskinepositionering, annonce kampagner, pay-per-clik og
meget meget mere. Når du beslutter dig skal du vide hvad det er du
beslutter og hvad du ender med evt. at købe.
Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering kan være en veldefineret
opgave. Så mange søgeord, optimeret til disse nævnte søgemaskiner på
disse sider. En veldefineret afgrænset opgave, som kan købes ude i
byen hos flere firmaer, hvoraf mange er både reelle og dygtige til
det de gør. Problemet er at når opgaven er veldefineret og
velafgrænset, så er resultatet det også. Internettet og især
søgemaskinerne er dynamiske størrelser, der hele tiden udvikles og
ændre sig. Den placering du kan opnå ved søgemaskine har kun en vis
holdbarhed. Dels vil søgemaskinerne ændre deres algoritmer, så der
skal andre ting til at optimerer, Dels kommer der hele tiden nye
spillere på banen, dels ændre markedet sig hele tiden, hvorfor nye
søgeord eller nye søgemaskiner pludseligt kan blive relevante, Her
er i det hele taget så mange parametre at søgemaskineoptimering kun
bør være et fundament som du bygger videre på. Denne videre
byggeproces kaldes søgemaskinepositionering.
Søgemaskinepositionering.
Søgemaskinepositionering har to facetter. Der er
dels det daglige arbejde i forhold til søgemaskinerne, arbejdet med
at forbedre de placeringer søgemaskineoptimeringen har opnået og
arbejdet med at optimerer til nye søgeord og nye søgemaskiner. Der
er også arbejdet med konvertering, et relativt vigtigt stykke
arbejde, som kræver overvågenhed og som mange enten glemmer eller
overser. Konvertering er et udtryk for hvor mange brugere, der søger
på et af vores vigtige søgeord OG bliver præsenteret for en
resultatside hvor vores link forekommer OG trykker på dette link.
Konvertering kan tages et skridt videre endnu, idet der også er tale
om konvertering når vi kikker på hvor mange af de brugere, der
finder vores site, i søgemaskiner og andre steder, der faktisk ender
med at handle/købe/bestille eller generere indkomst på andre måder.
Det er konverteringen der forøger virkningen af alt det andet vi
laver.
Adwords, Pay-per-click og andet.
Alle disse forskellige programmer kan være meget
givende og Ganske gode forretninger, hvis man gør det rigtigt og
hvis man gør det I sammenhæng med ovenstående. Adwords er en måde at
komme hurtigt i gang på og det giver statistisk materiale til at
sige noget om hvilke søgeord det kan betale sig at gøre noget mere
ved. Ligesom med søgemaskinepositionering er disse programmer ikke
bare noget man sætter i værk og så køre det. Virkningsgraden skal
hele tiden optimeres, markedet skal hele tiden følges, hvis du bare
vil holde en vis effekt. Alternativet vil betyde at udgifterne
langsomt men sikkert nærmer sig indtægterne indtil du begynder at
tabe penge.
Hvad vil det kræve for at kunne gøre dette selv.
Det enkle svar er tid og viden. Du skal have en
person der dels kan lave det praktiske arbejde, og dels kan holde
sig orienteret om hvad der sker af nye ting. Hvor meget tid dette
tager, afhænger af hvor dynamisk dit web site er, hvor mange sider
der løbende skal optimeres og vel også af hvor meget af din
forretning der bæres af dit web site. Tidsmæssigt kan det være fra
et ret lille job der kan klares ved siden af noget andet op tim et
heldagsjob for mere end en mand. Husk at jo mere tid det kræver at
en ansat, jo dyrere vil det også være at købe ude i byen. Det at
opnå den nødvendige viden kan gøres på forskellige måder. Hvis
medarbejderen selv skal tilegne sig viden, kan dette sagtens gøres
via Internettet, f.eks. her på bufferzone.dk og andre steder samt
noget trial and error, det vil tidsmæssigt tage en måneds
koncentreret arbejde før han rigtigt er i gang. Hvis du ikke har tid
til at vente på det, er der alternativer. F.eks. IDG arbejder på at
lave et to dags kursus og bufferzone.dk har afholdt flere
virksomhedskurser, mail os og hør nærmere. Efterfølgende er der tale
om 3 til 4 timers arbejde om ugen sammenlagt, med gennemlæsning af
relevante poster i fora og blogs og andre ressourcer.
Hvad hvis jeg køber ude i bygen.
Det vigtigste er at du og den virksomhed du køber
er helt enige om hvad du køber. Du vil i første omgang købe
søgemaskineoptimering og her skal du være opmærksom på at du ofte
tilbydes ting du faktisk ikke har brug for. Hvis tilbudet lyder på
f.eks. 80% af 15 søgeord placeret på side 1 i 15 søgemaskiner, så
skal du tænke dig om. Har du f.eks. brug for 15 søgemaskiner, hvis
det i virkeligheden kun er Google, MSN og jubii der giver dig trafik
og har du brug for 15 søgeord, hvis du faktisk kun får nævneværdig
trafik fra 3 til 5 af dine valgte ord. Så er det måske bedre at lave
en aftale der lyder på følgende 5 søgeord optimeret til følgende 3
søgemaskiner. Helt generelt kan man ikke give ordentlige garantier i
denne branche, Det er jo ikke os SEO folk der ejer søgemaskinerne og
kan kontrollerer dem, de kan ændre algoritmerne i næste uge uden at
spørge os først. Hvis du vil købe søgemaskinepositionering, så er
det den bedste løsning at lave en fast aftale om det tidsmæssige
forbrug, men netop søgemaskinepositionering vil oftest give mest
mening at lave selv.
Vigtigt hvis du køber.
- Husk du binder dig et eller andet sted til et
firma, du bliver afhængig af dette firma.
- Det er svært at overtage andres arbejde. Det
vil være svært både for virksomheden selv og et andet firma at
bygge oven på noget andre har lavet.
- Køber du ude i byen, blotter du dig en del
over for et andet firma. Det SEO firma du hyre vil opnå
værdifuld viden om dit firmas kærneforretning. Det er et
tillidsspørgsmål
- Hvis du ikke er vågen kan en SEO kontrakt
sagtens udvikle sig til et tagselvbord hvor SEO virksomheden
selv bestemmer hvad de vil tjene på dig, igen er det et
tillidsspørgsmål. Vær nøjagtig og klar når du laver aftalen.
- Husk hvis du synes at kompetence er dyrt, så
prøv en periode at anvende inkompetence.
Læs mere om Webpromotion
her:
Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion -
Doorway sider for dummies.
Webpromotion -
Optimering til google
Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt
Webpromotion - Reputation Management
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed
Hacking
google
SEO -
Blackhat Teckniques
|
|