Webpromotion
Google Search Engine.
Google er både lokalt i Danmark, internationalt og
i de fleste andre lande den vigtigste søgemaskine overhoved, og
mange af de artikler du kan læse her på sitet handler da også mere
eller mindre om optimering til google. Google er dels vigtig fordi
den som søgemaskine giver en masse trafik da det er den mest brugte
søgemaskine overhoved, men også fordi der er mange andre, primært
søgeindexer, der bruger Google som en del af deres tjeneste.
Der er nogle forskellige forhold man skal gøre sig
klart når man vil optimerer til Google. Google betragter de de
mennesker der rundt omkring i verden søger efter informationer som
deres primære kunder, og alt hvad de gør har sigt på at forbedre
denne gruppes muligheder og oplevelser. Os der har web sites og
gerne vil optages i har sekundær betydning for Google selvom de de
seneste år har gjort mere for at forbedre kommunikationen med netop
webmasters (se bl.a.
Google Webmasters Tools)
Indhold.
Hvis man holder sig for øje at Googles prioritet
er at skaffe gode og relevante informationer til de brugere der
søger i google, så bliver det også helt åbenbart at det må være
indhold på siderne og i sitet generelt der har størst betydning. Et
web site kan ikke have for meget indhold, indholdet kan ikke blive
detaljeret nok og et emne kan ikke dækkes for godt.
Indhold i googles verden er tekst. Tekst der kan
læses af robotten. Dette betyder at sider der kun består af flash
eller kun indeholder billeder af Google vil blive opfattet som
indholdsløse og dermed ikke være relevante for Googles index.
Tag udgangspunkt i
søgeordsanalysen og skriv relevant og dækkende indhold ud fra de
søgeord der er fundet. Skriv gerne flere artikler til samme søgeord,
hvis dette indholdsmæssigt kan bære flere artikler. Husk også de ord
der semantisk hænger sammen med de fundne søgeord og de forskellige
søgesætninger der er fundet. Som sagt kan du ikke skrive indhold nok
og selvom Google ikke bryder sig om
dublicated content, så har de intet imod at emnerne behandles
flere gange når bare det gøres ordentligt.
Links
Google lever af links, både eksterne links (links
fra andre sites til dit site) og interne links (links mellem de
forskellige sider i dit site). De eksterne links bruger Google til
at beregne sitets placering på resultatsiderne for hvert enkelt
søgeord. Helt generelt kan man sige at jo flere andre sites der
linker til dit site, jo vigtigere er dit site og jo bedre placeret
vil der være for hvert enkelt søgeord.
Med hensyn til de interne links, så tjener de til
at sørge for at Googlebot kan komme rundt i sitet og finde alle
siderne og de tjener dermed også til at fordele den værdi (kaldet
PageRank) sitet får rundt på de forskellige sider. Det vil normalt
være sådan at forsiden har den højeste værdi, der så falder med 1
med hvert niveau du går ned i strukturen.
Helt generelt bød det være sådan at alle sider i
sitet kan nås med maximalt 3 klik med musen og alle sider i sitet
man minimum 3 indterne links der peger på sig. Læs mere detaljeret
om link i artiklen
Søgemaskineoptimering - De vigtige Links
Tilmelding til DMOZ
DMOZ eller Open
Directory Project ODP behandles særskildt her fordi netop optagelse
i deres index har stor betydning for din placering i Google. Google
tillægger links fra DMOZ megen vægt.
DMOZ er et Open Source projekt der er opbygget
over et system af frivillige der virker som redaktører i hver deres
kategori. DMOZ kan i nogle kategorier være meget vanskelig at have
med at gøre, enten fordi redaktøren er meget kritisk eller fordi der
ikke er nogen redaktør. Der har oven i købet været rygter der løs på
at nogle af redaktørerne faktisk var ejere af nogle af de vigtige
sites der var optaget og at disse bevidst holdt konkurrenter ude.
Dette er kun rygter, men det er et faktum at det kan være næsten
umuligt at blive optaget. Du kan dog gøre noget for at forbedre dine
chancer, læs artiklen "Hvordan
kommen man forbi Yahoo's dørmænd." der godt nok er skrevet om
Yahoo, men sagtens kan bruges til DMOZ, da der her også er tale om
et index.
The Google Quality Score Algorithm.
Google Quality Score er en forholdsvis ny ting,
der primært handler om Adwords, men som også har betydning for
resten af Googles algoritme. Google Quality Score handler helt
banalt om at forsøge atgive de brugere der søger efter informationer
i Google den bedst mulige oplevelse ved at give dem relevante
oplysninger. Dette betyder for os webmastre at vi skal forsøge at
være så klare i vores optimering som muligt. Hvis du f.eks. har en
side optimeret til ordet blåbærtærte, og er godt optaget i google
for dette søgeord, så bør den side du har optimeret til ordet
blåbærtærte, helt specifikt handle om blåbærtærte og ikke f.eksl om
desert opskrifter, herunder blandt mange andre, en opskrift på
blåbærtærte. Der er en artikel om netop Google Quality Score i
støbeskeen, så vend tilbage snart.
Google Webmasters Tools
Google Webmasters Tool er lavet for at give os
webmastre en mulighed for at kunne kommunikerer mere direkte med
Google.
Brug af Google special operatore
Google har en den speciale operatorer til brug for
særlige søgninger og hvis du skal være god til at optimerer til
google, så er du også nødt til at kende disse søgninger. Prøv f.eks.
at lave nedenstående søgninger for højkonkurrance søgeordet. (I den
danske del af google)
allinanchor:søgemaskineoptimering
allintitle:søgemaskineoptimering
allintext:søgemaskineoptimering
allinurl:søgemaskineoptimering
Dette giver følgende resultat for bufferzone.dk (foretaget primo
oktober 2006):
allinanchor: side 5. allintitle: side 5.
allintext: side 5. allinurl: 1. plads Alm. søgning: side 28.
Indtil videre siger søgningerne ikke ret meget,
men kombineres søgningerne med søgningerne
link:www.bufferzone.dk samt lignende søgninger for
bedre placeret sites, så tegner der sig pludselig et billede.
Selve side- og site-optimeringen kan kun forbedre
ganske lidt, der hvor den hænger er altallet ov kvaliteten af de
indkommende links og det er her arbejdet skal ligges. Læs mere om Webpromotion
her:
Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion -
Doorway sider for dummies.
Webpromotion -
Optimering til google
Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt
Webpromotion - Reputation Management
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed
Hacking
google
SEO -
Blackhat Teckniques
|