Webpromotion
Doorway sider for
Dummies.
Begrebet doorway sider er et relativt gammelt
begreb der har været i skammekrogen de seneste par år fordi det blev
udnyttet på det groveste. I sin enkleste form er en doorway side, en
side der er optimeret til et ord og som derfor virker som en slags
sidedør i forhold til søgemaskinerne. Ideen var og er at brugerne
ikke kun skulle kunne komme ind i sitet via forsiden, men når man
havde flere vigtige søgeord, også kunne danne en masse sidedøre som
brugerne så kunne finde via søgemaskinerne og komme ind i sitet.
Problemet.
problemerne opstod selvfølgelig først i
de brancher hvor konkurrencen var og er meget hård. Der er mange
penge i at have en god placering i søgemaskinerne for et søgeord,
der giver meget trafik og derfor var der folk der var parate til a
snyde på vægten. Man lavede værktøjer, der kunne generere optimerede
sider for et søgeord til forskellige søgemaskiner. Man tastede lidt
forskellige oplysninger ind i værktøjet også kom der html sider ud i
den anden ende, der var superoptimerede til søgeordet. Problemet med
disse sider var at deres indhold var det rene volapyk og slet ikke
gav nogen mening eller værdi for søgemaskinernes brugere. Da man så
også begyndte at blande cloacking ind i billedet og begynde at skabe
sites, hvor største delen af siderne var den slags optimerede sider
uden reelt indhold og værdi, så begyndte søgemaskinerne at slå hårdt
ned på den slags, hvorfor doorway sider, de seneste par år har været
forbundet med noget ulovligt.
Doorway sider i dag.
en oprindelige ide bag doorway siderne, altså den om at skabe et antal relevante sidedøre
til sitet på relevante søgeord, er dog stadig en god ide, og du kan
også sagtens bruge noget der minder om doorway sider, hvis du blot
husker at undgå faldgrupperne. Hovedreglen bør være at doorway siden
skal have indhold og værdi for brugeren. Hvis du laver dine
doorwaysider således, så er der ingen problemer
En doorway side er altså i dag, en side der er
optimeret til et vigtigt søgeord og som har godt og værdifuldt
indhold om netop dette søgeord. Hvordan du optimerer en sådan side
kan du læse i artiklen
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Sådan kan man gøre det.
Søgeordsanalysen, som du kan
læse om i artiklen
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de
vigtige søgeord viser dig hvilke søgeord og søgesætninger, det kan betale sig at
optimerer til og dermed hvilke doorway sider du bør lave. Hvis disse
doorway sider skal være værdifulde sider for brugeren, så bør der
ligge dækkende og fornuftige informationer både på selve sider og
også gerne bagved siden. Hvert søgeord, og dermed hver doorway side,
bør derfor resulterer i et antal ”artikler” der ligger inden for
emnet. Sitets interne link struktur har også stor betydning og du
kan faktisk anvende dine doorway sider til at afhjælpe dette område.
Hovedreglerne siger at alle sider i sitet skal kunne nås med max 3
klik med musen og at alle sider skal have mindst 3 andre sider i
sitet der linker til siden. En side der er dybt begravet i
strukturen og som kun har et link der peget på den, er ikke ret
vigtig og har derfor ikke ret stor betydning. Hvis du skal have mest
mulig effekt af dine doorway sider, så skal de ligge i sitets rod,
der skal linkes til dem fra forsiden og de skal så linke videre ud i
resten af sitets sider. Hvis du f.eks. har 7 doorway sider, så
skulle det være muligt at linke ud til resten af sitets sider fra
disse 7 sider. Husk også at krydslinke mellem de enkelte
doorway sider, og især mellem de forskellige undersider, der hvor det
er relevant. Læs mere om Webpromotion
her:
Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion -
Doorway sider for dummies.
Webpromotion -
Optimering til google
Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt
Webpromotion - Reputation Management
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed
Hacking
google
SEO -
Blackhat Teckniques
|
|