At skrive
sikkerhedsinstrukser og bestemmelser for anvendelse af de
forskellige ressourcer kan godt være en lidt vanskelig opgave. Hvad
skal med? hvor meget skam man skrive? hvordan skal det formuleres
for at det holder vand? er blot nogle af de spørgsmål man møder. Her
under kan du finde en eksempelvis instruks for anvendelse af
Internettet på arbejdspladsen. Instruksen kan anvendes som
inspiration hvis du selv skal skrive en sådan.
INSTRUKS FOR
ANVENDELSE AF INTERNETTET VED BUFFERZONE.DK
Ref.:
a. Lov nr. 378 af 6. juni 2002 Lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af
lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige.
FORMÅL
1.1. Formålet med denne instruks er
at fastsætte de nødvendige bestemmelser for anvendelse af
Internettet hos Bufferzone.dk. Bestemmelserne er gældende for alle
ansatte og omfatter såvel anvendelsen af Internettet til
informationsindhentning som elektronisk kommunikation via e-mail.
1.2. Bestemmelserne skal sikre en
ensartet og hensigtsmæssig anvendelse af Internettet som
informationskanal. Endvidere skal bestemmelserne sikre anvendelse af
Internettet i overensstemmelse med øvrige gældende bestemmelser.
ANVENDELSE
2.1. Anvendelsen af Internettet
sker som udgangspunkt i forbindelse med løsning af virksomhedens
opgaver. Internettet må alene anvendes til udveksling af åbne og
ikke sensitive informationer, idet man sikkerhedsmæssigt ikke kan
gardere sig mod utilsigtet brug af informationerne.
2.2. Informationer udvekslet over
Internettet kan indgå som en akt i en sag. Det er den enkelte
medarbejders ansvar at sikre, at relevante informationer
journaliseres og arkiveres, og dermed indgår som en sagsakt.
2.3. Afsendelse af informationer
over Internettet må kun ske i de tilfælde, hvor andre
kommunikationsformer ikke kan anvendes, og hvor sikkerhedsmæssige
forhold ikke taler imod anvendelsen af Internettet.
2.4. Anvendelsen af Internettet kan
opdeles i udveksling af elektroniske mails - evt. med vedhæftede
filer - og informationssøgning på hjemmesider. I instruksen sondres
der mellem arbejdsrelateret og ikke arbejdsrelateret anvendelse af
Internettet.
2.5. Arbejdsrelateret anvendelse af
Internettet
2.5.1. Officiel post.
2.5.1.1. Officiel post er
meddelelser af virksomhedsmæssig karakter. Meddelelsen indeholder
officielle virksomhedsrelaterede informationer og kan sendes enten
som e-mail eller som e-mail med et vedhæftet dokument og sendes til
en anden virksomhed, offentlig myndighed eller privatperson.
2.5.1.2. Anvendelsen af officiel
post over Internettet skal ses i sammenhæng med udviklingen af den
digitale forvaltning, og hertil hørende regler og bestemmelser.
2.5.1.3. Ved modtagelse af officiel
post, elektronisk foretages registrering og journalisering.
2.5.2. Personlig (arbejdsrelateret)
E-mail.
2.5.2.1. Internettet kan anvendes
til e-mail fra medarbejder til medarbejder eller til kunde. Sådan
”personlig e-mail” er meddelelser af arbejdsmæssig karakter som fx
faglige oplysninger eller uformelle mødeindkaldelser og behandles i
lighed med anvendelsen af telefonen. Medarbejderen skal i denne
forbindelse anvende den personlig tildelte e-mail-adresse. Se i
øvrigt punkt 2.2.
2.5.3. Informationssøgning på
hjemmesider.
2.5.3.1. Når informationssøgning på
hjemmesider sker af arbejdsmæssige årsager kan informationer herfra
indgå som en sagsakt. Den enkelte medarbejder er selv ansvarlig for
den påkrævede registrering, journalisering og arkivering af sådanne
informationer.
2.6. Private (ikke
arbejdsrelateret) anvendelse af Internettet
2.6.1. Privat e-mail.
2.6.1.1. Internet adgang, der er
stillet til rådighed for en medarbejder af arbejdsmæssige årsager,
må i begrænset omfang anvendes til private e-mails, såfremt dette
ikke af tekniske årsager strider mod virksomhedens tarv. Såfremt der
sendes eller lagres private mails, bør den private karakter klart
fremgå ved at skrive ”Privat” som første ord i mailens emnetitel.
Virksomhedens læsning af e-mail, der kan identificeres som privat
søges aktivt undgået, medmindre medarbejderen har givet sit
samtykke.
2.6.2. Privat Informationssøgning
på hjemmesider.
2.6.2.1. Privat informationssøgning
er tilladt i begrænset omfang, såfremt det arbejdsmæssige pres
tillader dette.
SÆRLIGE RETNINGSLINIER.
3.1. Generelt.
3.1.1. Medarbejderne skal i deres
anvendelse af Internettet være sikkerhedsbevidste og udøve rationel
og etisk forsvarlig adfærd i overensstemmelse med vriksomhedens
vedtagne normer og sund fornuft i øvrigt. En etisk forsvarlige
adfærd opnås blandt andet ved en høj grad af ansvarlighed for de
data, medarbejderen producerer (datadisciplin).
3.2. Særlige forhold.
3.2.1. Medarbejderen bør være
opmærksom på følgende forhold:
- Hvorvidt e-mail modtaget
direkte på egen e-mail-adresse skal indgå som en sagsakt. I
givet fald skal e-mailen udskrives og journaliseres.
- At der ikke medsendes ikke
unødvendige billed- eller lydfiler eller lignende, da sådanne
filer belaster e-mailsystemets kapacitet unødigt.
- At der ikke kan forventes
samme sikkerhed for, at meddelelsen når frem til modtageren, som
ved anvendelse af almindelig postforsendelse. Usikkerheden kan
skyldes tekniske problemer samt det forhold, at modtageren
afviser at have modtaget en mail.
- Hjemmesider, der kræver
betaling for informationer, kan kun anvendes i det omfang, der
er indgået aftale herom mellem virksomheden og den pågældende
ejer af hjemmesiden.
- Informationssøgning på
hjemmesider med pornografisk, racistisk eller andet indhold, der
kan virke stødende, er ikke i overensstemmelse med
bufferzone.dk's normer.
- Det skal understreges, at
såfremt medarbejderen ønsker at abonnere på gratis nyhedsbreve
m.m. som e-mail til arbejdsmæssige formål, sker dette ved
anvendelse af egen e-mail-adresse.
3.2.2. Det er i sagens natur ikke
tilladt at downloade og/eller videresende ulovligt kopierede
billeder, musikstykker og andet materiale, der er ophavsretligt
beskyttet, ligesom det ikke er tilladt at anvende piratkopieret
materiale på bufferzone.dk's PC’er.
3.2.3. E-mail over Internettet kan
ikke anvendes i forbindelse med:
- Meddelelse af
forvaltningsafgørelser til personer, herunder f.eks.
ansættelsesforhold.
- Besvarelse af spørgsmål fra
kunder, med mindre det er sandsynligt, at kunden forventer det,
fx ved at spørgsmålet er fremsendt ved e-mail.
- Aftaleindgåelse, hvor der er
større økonomiske konsekvenser involveret. Der kan imidlertid
gennemføres korrespondance om økonomiske forhold fx bestilling
af varer m.m., der så afregnes ved fremsendelse af faktura.
- Information, som er vigtig, at
modtageren får kendskab til inden et givet tidspunkt, med
mindre, at man opnår sikkerhed for, at modtageren når at læse
informationen.
3.2.4. Med henblik på at anvende
e-mailsystemet mest rationelt, er det nødvendigt at medarbejderen
lejlighedsvis foretager en kritisk gennemgang af lagrede e-mails og
sletter uaktuelle meddelelser. I forbindelse med afsked fra
bufferzone.dk skal medarbejderen foretage en kritisk gennemgang af
modtagne og afsendte e-mails med henblik på at slette uaktuelle
officielle e-mails. Alle private e-mails skal slettes af
medarbejderen. Se i øvrigt punkt 2.2.
SIKKERHED M.V.
4.1. Som nævnt må afsendelse af
e-mail over Internettet kun anvendes i de tilfælde, hvor andre
kommunikationssystemer ikke kan anvendes og hvor sikkerhedsmæssige
forhold ikke taler imod anvendelsen af Internettet. Det er
afsenderens ansvar at indholdet af e-mails og evt. vedhæftede filer
kan frigives og sendes over Internettet. Der må ikke vedhæftes
filer, med mindre disse er konverteret til PDF-format.
4.2. En medarbejder gives først
adgang til en Internet PC efter at vedkommende er registreret, og
der er oprettet brugerprofil. Adgang til Internet PC skal være
beskyttet med password ligesom pauseskærmen skal være indstillet med
password, så utilsigtet adgang ikke kan opnås.
4.3. E-mail lagres centralt på en
server. Der foretages sikkerhedsbackup.
4.4. Virusadvarsler, der modtages
via e-mail - hvor afsenderen ikke er IT-sektionen - ignoreres. I
stedet skal der rettes henvendelse til IT chefen.
4.5. Ved mistanke om hackerangreb
eller lignende rettes henvendelse til IT chefen
4.6. Filer, der kan starte
programmer må ikke sendes som vedhæftede filer, da disse kan
iværksætte uønskede funktioner på netværket. Filer der kan starte
programmer kan fx ende med ".EXE", ".COM", ".BAT", ”.DLL”, ”.OCX”,
”.VBX”.
4.7. Der henvises i øvrigt til
gældende sikkerhedsbestemmelser og –instrukser på området.
KONTROLFORANSTALTNINGER.
5.1. Logning.
5.1.1. Med henblik på at sikre
stabil netværksdrift, herunder iværksætte foranstaltninger mod
virusangreb samt modvirke forsøg på hacking, foretages logning af
trafik og hændelser på netværket.
5.1.2. Logning af medarbejderes
anvendelse af Internettet er endvidere påbudt ved lov jf. ref. a.
5.1.3. Logningen af trafik med
e-mails fastslår afsender, modtager, tidspunkt for
modtagelse/afsendelse samt emnetitel. Logning af trafik på
hjemmesider omfatter bl.a. hvilke pc’er, der besøger hvilke
hjemmesider.
5.1.4. Logning af besøg på
hjemmesider samt informationer om e-mails, herunder backupkopi
opbevares i 12 måneder.
PRAKTISK BETYDNING
6.1. De kontrol- og
sikkerhedsforanstaltninger der er taget i brug betyder at
IT-sektionen i meget vid udstrækning kan se hvad der sker på dette
net. For den enkelte medarbejder betyder det følgende:
Alt hvad der foretages noteres i en
logfil. Skolen kan se hvilke sider der besøges, hvor længe de
besøges og hvad der er foretaget af handlinger på disse sider.
- Bufferzone.dk kan læse alt
hvad der læses og skrives på nettet. Private mails,
bankoplysninger, MSN chat, passwords og brugernavne. Såfremt den
enkelte medarbejder ikke ønsker dette, må vedkommende afstå fra
anvende virksomhedens net til private formål.
- Også ikke Internetbaseret
arbejde der gennemføres fra maskiner på vores Internet net,
logges, herunder Logon, arbejde med filer m.m.
- Virksomhedens Internet net vil
have automatiske alarmerings- systemer i drift, der holder øje
med logfiler og aktivitet, og alarmerer hvis der sker
mistænkelige ting.
6.2. Bufferzone.dk gennemser
dagligt sikkerhedslogfiler og reagerer på alle alarmer fra systemet.
Gennemgang af indhold og sporing af handlinger sker kun ved særlig
mistanke, eller ved henvendelse fra relevante myndigheder inden for
lovens rammer. Redigering i eller sletning fra logget data kan ikke
foretages. Alle logs gemmes jf. forvaltningslovens bestemmelser.
6.3. Brud på INSTRUKS FOR
ANVENDELSE AF INTERNETTET HOS BUFFERZONE.DK kan have
ansættelsesretslige konsekvenser for medarbejderen. Overtrædelser af
instruksen kan, såfremt overtrædelsens karakter taler herfor,
medføre bortvisning og efterfølgende afskedigelse. Brud på dansk
lovgivning politianmeldes. Læs mere om IT sikkerhed
her:
IT sikkerhed -
Sådan sikre du din PC
IT sikkerhed - Sikkerhed i dybden
IT sikkerhed -
Eksempel på Instruks for anvendelse af Internettet.
Sikkerhedspolitik
IT sikkerhed - Baselining forudsætningen for meget
IT
sikkerhed - Gode råd om valg af passwords
IT sikkerhed - Fysisk Sikkerhed
IT sikkerhed - IT sikkerhedscertificeringer
IT sikkerhed - IT sikkerhedsuddannelse
IT sikkerhed - Firewall regler
IT
sikkerhed - Firewall typer
IT sikkerhed - Sårbarhedsanalyse
IT sikkerhed med VMWare
IT
sikkerhed - Netværksudstyr forklaret
IT sikkerhed - Pressehåndtering
Læs mere om Trådløs IT sikkerhed her:
IT
sikkerhed - Trådløs sikkerhed
IT sikkerhed - Brug Trådløse Hotspots sikkert
Læs mere om Computer Forensics her
Computer Forensics - Den Grundlæggende
del
Læs mere om Windows
Registreringsdatabase her
Grundlæggende Windows Registreringsdatabase
Arbejd med Windows Registreringsdatabase
Hacking af Windows Registreringsdatabase
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO
Blackhat Techniques
|